Pryč s agresory, chodci na přechody a cyklisté bez alkoholu!
Každý pátý řidič se loni dopustil přestupku. Samozřejmě se najdou tací, které policisté při nějakém tom hříchu chytli opakovaně. Ovšem i tak by se dalo prezentovat to, že za 365 dní roku 2011 policie odhalila 1.090.732 dopravních přestupků, z toho dvě třetiny si připsali dopravní policisté. Celkem jsme za tyto přestupky zaplatili přes sedm set miliónů korun.
Policie se na hříšníky chystá i v roce 2012. Dopravních policistů by mělo být podle tabulek 3939, ale ve skutečnosti jich slouží 3371, tedy bezmála o 600 méně. Letos se však jejich počet nenavýší, přestože to tabulky umožňují. „Je to složitá záležitost a bude to hodně souviset s ekonomikou,“ konstatuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Ekonomická situace není zrovna růžová. Každý policista s bílou čepicí loni v průměru odhalil 195 přestupků. To není málo, ale vzhledem k tomu, co vidíme okolo sebe, ani moc – uvědomte si, že takové banální parkování mají na starosti strážníci městských policií.
Dopravní policisté letos dostanou nové vybavení, ale ne vše, co by potřebovali. „Budeme vybavovat dalších dvacet pracovišť vozidly, nicméně i přesto je část techniky, která je u policie, zastaralá, mám na mysli například měřící techniku. U policie jsou dokonce takové technické prostředky, které ani už nelze obnovit,“ říká Tržil.
Policie má spadeno na piráty silnic
Ovšem i zmiňovaných dvacet nových passatů, které mají brázdit dnes nejrizikovější a nejnebezpečnější silnice I. tříd, bude pro piráty nemalou hrozbou. Právě na ně se policisté od dubna hodlají zaměřit.
„Chceme se zaměřit na způsob jízdy – nejen na dodržování rychlostních limitů, ale i na předjíždění, jízdu v jízdních pruzích a tak dále. Jinými slovy se chceme zaměřit na přestupky, které mohou způsobit dopravní nehodu,“ popisuje šéf dopravní policie.
Jenže po silnicích všech typů se nepohybují jen řidiči motorových vozidel. Letos se policisté chystají v daleko větší míře i na chodce, kteří loni často umírali zbytečně, a to i ve městech a obcích.
„Budeme se snažit dostat do právního podvědomí chodců, že nemají absolutní přednost na přechodu a že by měli využít přechod pro chodce, pokud je od nich v menší vzdálenosti než 50 metrů. Na druhou stranu to budeme směřovat na dodržování respektovaných ustanovení k chodcům všemi účastníky – tedy aby bylo chodci umožněno bezpečné přejití komunikace na přechodu pro chodce,“ vyjmenovává Tržil. Chystají se také kampaně na zviditelnění chodců v noci mimo obce.
Motorkáři – další ohrožený druh
Policie si hodlá posvítit i na motorkáře. „Motorkáři jsou skupina řidičů, kde je v první řadě nutný apel na jejich vlastní zkušenosti a dovednosti ovládání stroje. Dále je důležitá jejich vlastní viditelnost a bezpečnost,“ pokračuje šéf dopravní policie.
Nesmíme také zapomenout na cyklisty, kteří se mnohdy chovají, jako by byli nesmrtelní a nepostižitelní.
„V první řadě je to apel na používání bezpečnostních prvků. Jasně se ukazuje, že helma výrazně snižuje riziko smrtelné dopravní nehody. Samotnou kapitolou je pak otázka jejich pozornosti a vlastního chování a v neposlední řadě i přítomnost alkoholu v krvi cyklisty,“ uzavírá Tržil.
Zkrátka loňské statistiky ukázaly, kde se chováme poněkud bohorovně nebo nectíme zákony, a policie se na jejich základě hodlá na zbytečné přestupky, které často končí tragicky, zaměřit. Nakolik se jí to povede, a zda se povede opět snížit počet obětí dopravních nehod, uvidíme na konci roku.