Ptačí trus udělá z laku auta...
Tak jako někteří z nás preferují rychlou jízdu, při které si mohou užít adrenalinu, jiným je naprosto proti mysli a oddávají se spíše „rozjímavému plynutí“ krajinou. Podobný, tedy radikálně odlišný, přístup mají motoristé i třeba k údržbě svého vozu.
Najdou se řidiči, kteří své čtyřkolové, plechové oltáříky nábožně obíhají každou neděli s hadicí a jelenicí, zatímco jiní jezdí doslova ve smrduté popelnici. Jenže čištění auta rozhodně není jen záležitostí estetiky. „Hmyz je tak agresivní, že dokáže prožrat lak až na plech vozu,“ varuje Miroslav Hach z firmy Centrum ručního mytí ACR Desing a přidává další upozornění: „Ptačí trus je dobré odstranit ihned vlhkým hadříkem a nenechávat ho tam déle než 24 hodin. To je tak agresivní látka, že lak opravdu prožere až na plech a potom už s tím nejde nic dělat ani v lakovně.“
Pokud chcete, aby vám lak dlouho vydržel, musíte se o auto starat. Odborníci samozřejmě doporučují profesionální péči. „Měl bych k tomu použít patřičnou kosmetiku, v první řadě ekologickou, protože jinak si mohu vážně poškodit například trávník na zahradě. Některé činnosti bych opravdu přenechal raději odborníkům.“
Jde například o voskování karoserií, které vyjde obvykle na dva až tři tisíce korun. „Navoskováním vozu vytvořím na laku vrstvu, která ho chrání proti asfaltu, ptačímu trusu a hmyzu,“ konstatuje Miroslav Hach. Mezi řečí zmiňuje zajímavou novinku jménem skelný kabát. Auto projde dvoudenní kompletní očistou karoserie a následnou aplikací několika vrstev vosku. Cenově jde bohužel o značně náročnou záležitost, kdy se účtenka může vyšplhat až na 15 tisíc korun. Lak je však minimálně rok a půl pod stálou ochranou proti agresivním nečistotám a navíc se bude po celou dobu snáze udržovat.
Tuto luxusní péči o lak si většinový motorista nedopřeje, musí si vystačit s myčkou nebo kyblíkem. „Do myčky samozřejmě jezdit můžete, ale osobně doporučuji ruční mytí, protože se nepoškozuje karosérie vozu. Po pár mytích v myčce je lak vozu zašedlý a vyšisovaný,“ říká Miroslav Hach a hned radí recepty z praxe: „Auto nejdříve opláchneme, nemyjeme ho za sucha. Potom použijeme šampón a houbu. Pro odstranění hmyzu existuje přímo určená kosmetika, kterou na karosérii naneseme houbičkou, necháme chvíli působit a potom opláchneme čistou vodou.“
Auto se myje od střechy dolů, kola a podběhy jsou na řadě jako poslední. Pokud je to možné, používáme teplou vodu, která si se špínou lépe poradí. „Auto potom osušíme jelenicí a jednou za čas bychom ho měli navoskovat,“ uzavírá Miroslav Hach. Výhody vosků už jsme zmiňovali.