Purkyňův efekt vás oslepí
Lidské oko je zvlášť citlivý orgán a na každou změnu světla si zvyká postupně. Málokdo si uvědomuje, že jízda autem ve slunečném dni může být hodně nebezpečná zvlášť, když vjedeme třeba do tunelu. V naší anketě jsme se vás ptali na to, jakým způsobem se bráníte oslnění za volantem. 36 procent hlasujících si nasadí sluneční brýle, 6 procent při intenzívním světle zpomalí a sluneční clonu použije 58 procent respondentů. Zajímalo nás tedy, co vlastně za změnami vnímání stojí.
Jde o Purkyňův efekt. Jinak řečeno: přizpůsobení oka na světlo a na tmu. Purkyňův efekt totiž říká, že v šeru vidíme jasněji i barvy zelené, modré, fialové a naopak: na světle jsou potlačovány, zatímco červená barva bývá jasnější.
"Jestliže vyjedeme z prudkého slunce do tmy, zjistíme, že nevidíme. V prvním okamžiku zrak nefunguje, nejprve začínáme vidět šedě a teprve potom se dostavuje barevné vidění," doplňuje odborník na bezpečnost v dopravě Kamil Pavlíček z Policejní akademie a dodává, jak vypadá Purkyňův efekt za volantem: "Dá se říct, že pokud ve vysoké rychlosti vjedeme do neosvětleného prostoru, tak na určitou dobu ztrácíme zrakové vnímání."
Uvědomme si, že při 50kilometrové rychlosti ujedeme za sekundu 14 metrů a při 100 km/h takřka 30 metrů, tedy vzdálenost 7 aut. Pár vteřin, kdy dojde k omezení zrakového postřehu, tak může mít za volantem tragické následky. Existují různé prostředky, které efekt zmírňují. Mezi nejpoužívanější patří sluneční clona, sluneční brýle nebo tónovaná skla.
"Sluneční brýle by tomu zajisté pomohly, ale nesmí být příliš tmavé, aby zbytečně nezhoršovaly vidění. Také tónovaná skla se na potlačení oslnění doporučují. Každopádně jakmile svítí slunce, musíme počítat s tím, že se tento efekt dostaví ve větší nebo menší míře."
Netýká se to ale jen situací, kdy vjíždíme do tunelu nebo naopak, ale k tomuto efektu může dojít i v situaci, kdy nás z ostrého slunečního světla čeká přechod do hustého lesa. Pokud stromy světlo dostatečně neproniká, může se dostavit Purkyňův efekt i tam. Jak potvrzuje Kamil Pavlíček i tady hraje roli předvídavost: "Řidič s tím musí počítat a dopředu si prohlédnout prostor, do kterého vjíždí, aby nebyl překvapen. Také by měl snížit rychlost."
Nezapomeňte tedy na přechody ze světla do tmy, aby se vám zase rozsvítilo.