Raději dříve, než-li později

30. leden 2007 13:00

Popravdě řečeno jsme měli příspěvek o sněhových řetězech připraven už na začátku zimy. Ale sami víte, že zima byla tento rok poněkud neobvyklá. Nicméně, minulý týden sněžilo dost a mnoho řidičů v bílé pasti uvízlo. Sněhové řetězy byly v málokterém autě, i když by třeba pomohly. V Německu a v Rakousku jsou dokonce sněhové řetězy, v případě sněžení, povinné a když je nemáte, hrozí vám pokuta. Podle čeho řetězy vybírat, jak se liší drahé a levné a jak správně řetězy nasadit dnes probereme.

Ze všeho nejdřív si musíme správné sněhové řetězy vybrat. A tady, podle Josefa Diblíka ze společnosti PEWAG, děláme nejčastější chybu.

"Každý uživatel musí zvážit v jakých podmínkách bude řetězy používat, jak často je bude používat. Nejlepší je nechat si poradit odborně proškoleným prodejcem."

Na proškoleného prodavače ale v supermarketech patrně nenarazíme, přesto řetezy nejčastěji kupujeme tam. Jsou totiž nejlevnější.

"Kvalitu určuje na první pohled i cena. Sněhové řetězy se dají koupit třeba v supermarketech za několik stovek nebo investujete do nákupu značkových řetězů více peněz, ale vrátí se vám to v podobě delší výdrže a lepších trakčních vlastností, které jsou nesrovnatelné s neznačkovými řetězy."

Ti, kdo mají řetěz spíš pro svou osobní jistotu a použijí ho opravdu jen jednou za pět let, za něj pochopitelně asi těžko dají 2 000 nebo 5 000 korun, což jsou částky, mezi kterými se ceny kvalitních řetězů pohybují. Tyto naopak můžeme doporučit všem, kdo je budou používat častěji. Dražší řetězy mají kromě lepších jízdních vlastností také jednodušší nasazování.

"Vývoj z hlediska uživatele se posunul k tomu, že se vyvinuly řetězy, které se na kole sami dopínají a po rozjezdu se sami vystředí. Starší nebo levnější řetězy musí majitel nasadit na kolo, ujet zhruba 50 metrů a pak zkontrolovat, jestli jsou správně utažené a vystředěné. Tento proces se může i několikrát opakovat."

S osobní zkušenosti vím, že první nasazení řetězů zkřehlými prsty je tak trochu malý nepříjemný hlavolam a ani mě nenapadlo po 20 metrech řetězy dotahovat nebo kontrolovat. A to se nám může zle nevyplatit.

"Pokud nebude řetěz správně nasazen podél osy kola, tak na něm vznikají křížové síly, na které není řetěz dimenzován a může tak dojít k přetrhnutí. Pokud není řetěz dobře dotažen, tak může dojít k poškození části brzd nebo čidel ABS atd."

Na druhou stranu se řetěz nesmí dotáhnout na doraz. I to je špatně.

"Řetěz pak při jízdě ve svahu a při zatáčení nemá prostor se pohybovat. Řetěz má vodící středové segmenty, které ho podle potřeby navádějí. Pokud se řetěz nebude moct hýbat, tak ho zákazník v brzké době roztrhá. Jednoduché pravidlo na dezénu: Po správném dopnutí sněhového řetezu, když vezmu záběrovou část na dezénu, tak bych ji měl jednou rukou nadzvednout a z druhé ruky bych měl strčit dva prsty mezi řetěz a pneumatiku."

Aby se předešlo zbytečným problémům a stresovým situacím, vyzkoušejte si nasadit řetězy pěkně doma v garáži nebo na parkovišti. Uvidíte, že po druhé už je to hračka. Dobrá otázka je také to, kdy řetězy nasadit. Když už jsme zapadlí v závěji, bývá to problém.

"V 8O% jsou řetězy nasazovány pozdě. Nasazovat řetězy na auto, které je už zapadlé ani pořádně nelze. Řetězy by se měly nasazovat pod kopcem nebo když si řidič myslí, že bez nich nevyjede. Dokonce i když zná místní terén, tak je lepší je nasadit, přestože by vyjel i bez nich."

S řetězy nejezdíme po asfaltu, protože se tím výrazně snižuje jejich životnost. Krátké úseky přejet můžete, ale rychlostí maximálně do 20 km/h.

autor: bob
Spustit audio