Rady pro koupi ojetiny s automatem

26. červenec 2007 13:48

Je to přesně 168 hodin, co jsme z toho místa začínali mluvit o automatických převodovkách. Přesně před týdnem jsme Vám popisovali jak to vypadá na trhu s automaty, proč jim někteří předpovídají velkou budoucnost a další zajímavé věci. Mezi jiným jsme zmínili také pár nejzásadnějších hříchů, kterých se lidé ve vztahu k automatům dopouštějí. Nabídli jsme vám také, abyste se ptali odborníka - a nejvíc dotazů se týkalo výběru ojetého auta. Připravili jsme tedy promptně speciální příspěvek na toto téma.

Kdo si jde vybírat auto, neměl by se omezit jen na statistickou prohlídku, ani se spokojit s kratičkou testovací jízdou. To je známé základní pravidlo, které platí i u automatů.

"Velmi důležité je, aby se automatická převodovka ohřála na provozní teplotu. Pokud jsou totiž uvnitř převodovky netěsnosti, které mohou způsobit špatné spínání některých spojek, tak jejich poškození, tedy prokluz spojky, se projeví až za teplého chodu," popisuje Jiří Gut, odborník na automatické převodovky.

A proto je třeba hydraulickou kapalinu zahřát, aby byla řidší. V opačném případě by totiž mohla lépe maskovat nedostatky převodovky.

"Princip je takový. Motorem je poháněna pumpa, většinou umístěná v přední části převodovky, která vyrábí tlak kolem 20 až 30 atmosfér. Ovšem převodovka je řízena tlakem 4 až 5 atmosfér. Když jsou ale uvnitř převodovky zmíněné netěsnosti, tak může dojít k tomu, že i tlak potřebný k řízení převodovky a spínání spojek spadne pod minimální hodnoty - 4 až 5 atmosfér - a dochází k prokluzu spojek, které se následně spálí. Takže ve městě je opravdu potřeba auto s automatickou převodovkou pečlivě projet."

Další doporučení se bohužel týká už jen straších aut, protože poslední modely automatických převodovek to neumožňují. Jde o kontrolu oleje v převodovce. Auto se postaví na rovinu, páka se dá do polohy P a za běžícího motoru vytáhneme měrku."

"Musí se to dělat za běžícího motoru, protože když je vypnutý, tak je tam vždy hodně oleje. Pumpa musí totiž nejprve vytáhnout olej nahoru a potom se to teprve může měřit. Důležité je, že můžete i čichem zjistit, jestli v převodovce není něco spáleno. Když je cítit po spáleném oleji a olej je navíc černý a ne červený nebo zlatavý, jako jsou oleje pro automatické převodovky, tak i tím můžete přijít na nějakou poruchu."

Ještě jednou ale opakujeme, že nové převodovky už měrky oleje nemají a olej si hlídají samy. Známkou problémů s převodovkou jsou i její rázy.

"U moderních převodovek, které jsou řízeny elektrickými ventily a ne hydraulickými, to často bývají ventily, které řídí řazení a otevírají příliš brzo nebo příliš pomalu."

Ovšem možností poškozených dílů je pochopitelně více. Proto pokud ucítíte rázy, zajeďte s autem k odborníkovi, který může i na automatickou převodovku využít diagnostiky, která pomůže určit cenu opravy.

A teď odpovědi na vaše dotazy, kterých se po odvysílání příspěvku o automatických převodovkách objevilo opravdu hodně.

Marie nám napsala, že slyšela o tom, že prý existuje speciální řidičské oprávnění jen na auta s automatem. Abychom to věřili zavolali jsme majiteli autoškoly Oldřichovi Krejčímu...

"Řidičský průkaz na skupinu B (osobní automobil) samozřejmě lze provádět v autoškolách, ovšem pouze v těch, které k tomu mají potřebnou registraci a výcvikové vozidlo. V případě, že žadatel o řidičský průkaz zkoušku udělá, dostane řidičský průkaz na skupinu B, ale s omezením pouze na vozidla s automatickou převodovkou. Následně je možné si udělat doplňkovou zkoušku, která obnáší pouze praktickou jízdu s vozem vybaveným manuální převodovkou. Pokud zkoušku udělá, tak dostane nový řidičský průkaz na skupinu B bez omezení. Cena výcviku v autoškole by měla být stejná jako s manuální převodovkou, protože počet hodin s instruktorem je stejný."

Pokud máte zájem získat řidičské oprávnění na auto s automatem, zapátrejte na internetu, jestli to nabízí některá autoškola i ve vašem okolí.

Další dotaz od paní Věry se týká ovládání pedálů. Obecně, platí, že plyn i brzdu ovládáme pravačkou. Paní Věra je ale zvyklá ovládat brzdu levou nohou. Co na to instruktor autoškoly?

"Vzhledem k psychomotorickému stavu člověka doporučuji, ovládat brzdu pravou nohou. Je to už vlastně příprava na jízdu s manuální převodovkou, kdy už budete mít navyklé brzdit pravou nohou."

To byly odpovědi na dotazy, které se týkaly jízdy s automatem a teď se podíváme na technické věci společně expertem Radkem Marvanem ze společnosti Kaps.

Dobrý den. Mohl byste zrekapitulovat současnou situaci na trhu s ojetými auty? Jsou vozy před kterými byste varoval?

"Převážně bych věnoval pozornost u vozidel staršího data výroby (zhruba 8 let a více), kde se cena vozidla pohybuje velmi nízko. Při případné poruše převodovky je cena opravy neúměrně vysoká při porovnání s cenou vozidla. Například oprava převodovky u starého modelu Ford Mondeo může stát až 40 000 Kč, ale není to pravidlem."

Kolik stojí pro představu běžná oprava převodovky? Jsou automaty na údržbu náročnější než manuály?

"Pro převodovku je nejdůležitější olej, který musí být pravidelně měněn. Setkáte-li se z názorem, že převodovka má celoživotní náplň, tak je to naprostý omyl. Jak dobře víme, v převodovce dochází ke tření a tím ke vzniku mikroskopických nečistot. Tyto se postupně dostávají do hydraulického okruhu a tím i do olejového filtru. Přál bych vám vidět, jak je silně znečištěný olej a filtr po 200 000 km, a to přece není životnost automobilu. Doporučuji interval výměny oleje u starších vozidel 40 000 km, u vozidel novějších 60 000 km. Olej má přímý vliv na životnost automatické převodovky. Pokud se ovšem budete držet servisních pokynů výrobce a řídit se pojmem celoživotní náplň, věřte, že jednou k závadě na převodovce dojde. Oprava je samozřejmě mnohonásobně vyšší než cena za výměnu oleje. Co se týče servisních prací na automatických převodovkách, rozhodně bych nedoporučoval provádět nějaké garážnické opravy nebo zásahy neznalým člověkem. Mnohdy dojde k větší škodě než užitku. Raději se obraťte na odborníky."

Jak se projevuje poničená převodovka?

"Závada na převodovce se projevuje několika možnými způsoby. Buď řadí s nadměrnými rázy nebo dochází k prokluzování spojky. Tyto poruchy ještě umožňují jízdu, ale dá se brzy očekávat, že převodovka přestane řadit nebo se stane zcela nepojízdnou."

Jak je to se spolehlivostí. Je s nimi víc problémů než s mechanickými převodovkami?

"Můžu potvrdit, že automatická převodovka je náchylnější na poruchy. V praxi jsem se setkal s porouchanou převodovkou téměř od každého výrobce. Kazí se jak Mercedesy, BMW, Audi a Renaulty, tak jsme měli co do činění i Roverem, Jaguárem i Toyotou."

Jaké jsou nejčastější chyby, kterými si člověk převodovku zničí?

"Nejčastějším vlivem, kterým člověk převodovku zničí, je neúměrné zatěžování převodovky (např. časté vlečení přívěsu s nadměrným nákladem) nebo styl jízdy "brzda-plyn a teď je pozdě''. Převodovka se dokonce může poškodit při zapadnutí ve sněhu nebo blátě."

autor: pek
Spustit audio