Rallye Dakar 2012 bude ještě tvrdší a náročnější

29. duben 2011 13:01

Píše se rok 1977 a v africké poušti se ztratí Francouz Thierry Sabin. Přežije a rozhodne se pouštní dobrodružství zprostředkovat dalším. Na Nový rok roku 1979 se tak z Paříže vydá na 170 motorkářů a posádek aut na deset tisíc kilometrů dlouhou cestu do senegalského Dakaru. Nejtěžší a nejnáročnější závod světa byl na světě. Teď se připravuje jeho další ročník, který odstartuje opět na Nový rok, ale roku 2012.

Legendární rallye v srdci Evropy prezentoval v Praze její ředitel Etienne Lavigne a současně představil trasu pro rok 2012. Poté, co se v roce 2009 kvůli hrozbám teroristických útoků soutěž přesunula z tradiční Afriky na jihoamerický kontinent se její účastníci potýkají s nástrhami na územích Argentiny a Chile. V dalším ročníku se do jejího itineráře přidá už 33. země v historii - Peru.

„Peru se přímo nabízelo, protože je to země s neuvěřitelnými přírodními krásami a historií, ale také proto, že Dakar je prostě soutěž XXL a potřebuje hodně prostoru. Peru nabídne nádherné scenérie a od hranic s Chile se až do Limy táhnou duny, která je ale narozdíl od nejssuššího místa na zemi – pouště Atacama, v nižší nadmořské výšce, a tyto rozbité náročné duny připomínají prostředí v Africe,“ řekl Etienne Lavigne.

Start bude 1. ledna v argentinském Mar Del Plata, po pěti etapách se účastníci přesunou do Chile, kde je čeká dalších pět etap, a poslední čtyři na území Peru je dovedou do cíle v Limě. Nekteré etapy by však podle organizátorů měly měřit na první pohled „jenom“ 200 až 250 kilometrů, ale nenechme se zmást. „Ještě nemáme trasy naprosto přesně stanoveny, ale celková délka devět tisíc kilometrů zůstane zachována. Jde o to, že podle našich odhadů budou tyto krátké etapy, které opravdu mohou mít okolo dvou set kilometrů, závodníkům trvat klidně i 12 hodin. Tak budou náročné.“

I to už dnes organizátoři vědí, protože trasa závodu se připravuje prakticky rok dopředu. „Celkem se na stavbě trati podílí 12 lidí. Máme specialistu na motorky – David Castéra, Jean Pierre Fontenay se zase jako bývalý vítěz Dakaru stará o trasu pro auta a máme i specialistu pro kamióny. Nejprve začínáme hledat trasu na počítači pomocí Goggle, kde si najdeme základní trasu. Pak se vydáme na místo a zkoušíme ji projet. Zapisujeme si body GPS, a pak předložíme trasu místním úřadům, které se musí vyjádřit k tomu, kudy trasa může vést. Až potom se vrátíme na začátek trasy a postupně ji zapisujeme podrobně do roadbooků. Každý večer hodnotíme jednotlivé etapy a stanovujeme jejich náročnost a časové limity. Jednu etapu pak děláme zhruba pět dní.“

Kdo se do jižní Ameriky tentokrát vydá v českých barvách, budeme vědět po uzávěrce přihlášek na konci července. Přihlášky se otevírají 16. května.

autor: pgj
Spustit audio