Řidičák na motorku raději až po 45
O letošních prázdninách zemřelo na českých silnicích 150 lidí - to je proti loňsku o třetinu méně. Podle večerních zpráv se ale může zdát, že motorkářů se tento pozitivní trend netýká. Nebylo snad víkendu, kdybychom neměli možnost ve zprávách vidět nějaký roztrhaný stroj, vedle kterého leželo tělo motorkáře zahalené igelitem.
Jestliže celkový počet zabitých na silnicích se proti loňsku snížil o třetinu, u motorkářů to tak slavné není. Na motorkách se totiž během července a srpna zabilo 31 lidí. Je to sice méně než loni, ale ne o moc
"V porovnání s loňským rokem zahynulo o čtyři řidiče velkých motocyklů a o dva řidiče malých motocyklů méně. Pouze spolujezdci na motocyklu vykazují nárůst - o jednu osobu," říká Josef Tesařík z policejního prezidia.
Celkově se počet mrtvých na motorkách ve srovnání s loňskem snížil o pouhou šestinu. V kontextu s celkovým snížením mrtvých o třetinu to není zrovna dobrý výsledek.
Leoš Tržil, ředitel dopravní policie vysvětluje, že na rozdíl od aut je na motorce víc nehod jednoduše proto, že ji motorkáři prostě neumí řídit: "Bezpečnost motorkářů souvisí i s jejich výbavou a chováním v silničním provozu. Mohli bychom postupovat cestou případných úprav ve vzdělávání, protože k řadě nehod dojde v důsledku nezvládnutí svého stroje."
Řešením by mohl být lepší výcvik v autoškolách. Od příštího roku se zvýší věk motorkářů z 15 na 16 let v případě nejslabších strojů. V případě nejsilnějších strojů už nebude stačit věk 21 let. Bude vám muset být alespoň 24 let.
"Policie ČR současně podporuje snahy o zavedení řidičského průkazu na dobu určitou a také rozlišení podle kubatur motocyklů," dodává Ivan Bílek, náměstek policejního prezidenta.
Když si ale přečteme slova Josefa Tesaříka, který mluví o stáří zemřelých během letošních osmi měsíců, musíme se ptát, jestli je posunutí řidičáku na nejsilnější stroje z 21 na 24 let dostatečné: "Můžeme říct, že nejvíce frekventovaná skupina je ve věku 25 až 34 let, kde jsme zaznamenali 17 usmrcených řidičů, respektive spolujezdců. Poměrně velký počet obětí na životech je také v kategorii 21 až 24 let, a to 11."
Rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi řidičů nejsou nijak radikální. Z toho můžeme s trochou nadsázky odvodit, že řidičák na motorku by tedy měl být vydáván asi až po 45 letech. Ale tomu už jsme se na našem webu věnovali. Teď jsme chtěli mluvit o vývoji nehodovosti motorkářů v Česku. Za prázdniny mrtvých sice ubylo, ale nebyla to žádná sláva.
"Podstatně příznivější je bilance motocyklistů za osm měsíců letošního roku. Zaevidovali jsme 58 usmrcených řidičů motocyklů, což je o více než čtvrtinu méně než v loňském roce. Pozitivní bilanci mají i řidiči malých motocyklů a spolujezdci na motocyklech," dodává Josef Tesařík.
Dobrými zprávami tedy pro tentokrát uzavíráme pohled do policejních statistik motorkářů. Snad tomu tak bude i na podzim.