Řidičům dvanáct bodů stačí

16. září 2010 13:00

Minulý týden jsme se v naší anketě věnovali bodovému systému. V něm už čtyři roky poctivě sbírají body ti, kterým jsou pravidla malá. Zákonodárci u nás před lety nastavili hranici pro odebrání řidičského oprávnění na 12 bodů. Od té doby se vede diskuse, zda je dostatečná, nebo by se počet bodů měl zvýšit. Podle naší ankety z minulého týdne s ní souhlasí 70 procent z vás, zbytek by byl pro její zvýšení a v drtivé většině až na 18 bodů. To však v dohledné době není příliš reálné.

V současné době se opět objevují snahy upravit současný bodový systém. Připomeňme, že řidič u nás začíná od nuly, o řidičské oprávnění přijde na rok po dosažení dvanácti bodů, za každých dvanáct měsíců bez bodovaného přestupku se mu umažou čtyři už získané body a jednou za rok může projít zvláštním kurzem, po němž se jeho konto sníží o další čtyři body. Přestupky jsou podle závažnosti hodnoceny od jednoho do sedmi bodů.

„Domnívám se, že bodový systém se osvědčil jako celek, to znamená, že ani 12bodová hranice nepředstavuje žádný velký problém. Právě naopak, odpovídá běžnému evropskému průměru,“ říká jeden z tvůrců původního zákona, právník Jan Kněžínek.

Přesto se opakovaně objevují návrhy, zda hranici nezvýšit z 12 na 18 bodů. „18 bodů je spíš výjimka. O této variantě se mluví spíš proto, že platí v Německu, které bylo průkopníkem bodového systému, ale ve většině států bývá povolená hranice nižší. Takže 12bodová hranice nepředstavuje žádný problém. Na druhou stranu, větší počet bodů dává větší prostor pro případnou komunikaci úřadů s řidičem, aby mu byla včas doručena informace, že dosáhl určitého počtu trestných bodů, a že by tedy měl svůj styl jízdy přehodnotit.“

Pokud se tedy bude něco měnit, pak to samotný systém nebo počet bodů nebude. „V Poslanecké sněmovně je v prvním čtení návrh senátorů, který by určitým způsobem bodový systém změnit mohl. Uvidíme, jak příští týden projde tato novela dál sněmovnou. Domnívám se, že bodový systém bychom měli nejprve podrobit důkladnému zkoumání a zjistit, které věci jsou tam možná až zbytečné a které bychom měli změnit,“ domnívá se předseda komise, která v současné době při ministerstvu dopravy projednává návrhy na změny pravidel, a dlouholetý dopravní odborník Stanislav Huml.

To se však jedná o bodovém hodnocení jednotlivých přestupků. Pokud jde o navýšení bodů, řeč bude spíš o možnosti jejich umazávání. „Dá se říct, že u nás není 12 bodů, protože určitý počet bodů (4) lze odepsat po absolvování kurzu bezpečné jízdy. Já si však dokážu představit, že by řidiči měli možnost ještě dalšího dobrovolného odpisu bodů - například za nějakou úlitbu v zákonu. Ta by mohla mít podobu například podrobení se psychologickému vyšetření, které vyhodnotí jeho chování a poradí řidiči, kde dělá chyby, jak by měl změnit svoje chování a hlavně proč,“ uzavírá Stanislav Huml.

Pak by bylo možné při zachování současného systému být během jednoho roku bez hříchů a s trochou snahy opět rychle na nule. Ovšem to je všechno otázka změn, které vzhledem k legislativnímu procesu - a tomu, že u nás dopravě rozumí každý, kdo má řidičák - můžeme očekávat nejdříve za dva roky, ne-li později.

autor: pgj
Spustit audio