Rok 2011 se stal nástupem miniaut

5. leden 2012 13:01

Automobilky svá auta stále zvětšují, ale jejich motory se naopak v posledních letech zmenšují. Velikost vnitřního prostoru a výkony motorů rostou, ale emise klesají. Někdy to dělá dojem, jako by na nás hrály pohádku o chytré horákyni. Vypadá to však, že si někteří uvědomili, že je tady cesta, jak snížit emise, která už byla objevena.

Zásluhu na tom má bez diskuse koncern Volkswagen, který se rozhodl po neúspěšných pokusech v podobě modelu Lupo třídu miniaut opanovat svým trojlístkem: Volkswagen Up, Škoda Citigo a Seat Mii. U nás se prodává zatím jen domácí škodovka a hned za listopad se jich prodalo na 146 kusů.

To výrazně ohrožuje pozici nejen domácí jedničky Fiatu Panda. Doposud totiž platilo, že když se neprodává panda, segment je mrtvý. „Panda je fenomén. Na trhu je už 31 let a za tu dobu má víc než 6,5 miliónu spokojených majitelů,“ konstatuje Janka Konečná z českého zastoupení automobilky Fiat.

Nepřekvapilo proto, že italská automobilka neváhala a na sklonku loňského roku na silnice vypustila třetí generaci pandy, která hodlá svoji pozici obhájit. Panda totiž vždy byla ve své třídě průkopníkem.

„Je to první auto této třídy, které v roce 2004 získalo prestižní ocenění Auto roku (Car of The Year). Zároveň je to první vůz v tomto segmentu se vznětovým motorem a také první kompaktní vůz s pohonem všech kol – tato verze byla představena v roce 1983,“ říká Konečná.

Základem pandy je Fiat 500

Ne nadarmo se představení zúčastnil i sám velký Sergia Marchione. Ten s otevřeností sobě vlastní přiznal, že panda je pro Fiat nejdůležitějším modelem. O jeho slovech svědčí i nejmodernější továrna v italském Pomiglianu nedaleko Neapole, která byla právě pro nový model kompletně přebudována a nově vybavena.

Jak je zvykem, i třetí generace povyrostla, ale i nadále je postavena na stejném podvozku jako Fiat 500. „Nová panda bude nabízena s oběma verzemi dvouválcových motorů TwinAir – slabší verze má výkon 65 koní, silnější verze Turbo TwinAir, která získala titul Engine of the Year 2011, disponuje výkonem 85 koní. Je to další důkaz toho, že to Fiat myslí s ekologií vážně,“ informuje Konečná.

Nový Fiat Panda

První dojmy z krátké projížďky v okolí Neapole přinesly příjemné překvapení, pokud jde o jízdní vlastnosti. Ta tam je určitá plechovost a jednoduchost podvozku. Ten je na tuhle třídu překvapivě komfortně tuhý a bez problémů se vyrovnává opěvovaným podvozkům Volkswagenu. Dvouválec TwinAir sice poněkud nepříjemně překvapil nezvyklými vibracemi, ale auto je s ním neskutečně mrštné a klidně byste si vsadili na dvojnásobný počet válců.

Takovou výbavu v miniautech nenajdete

Uvnitř je vše hranaté, ale přitom kulaté. Těžko se to popisuje, to musíte vidět – například kulatý volant s hranatě se tvářícím středem. Vše přitom zůstalo na svém místě a dojem je víc než dobrý. Odkládacích ploch je celkem 14, ale kromě rozměrné police před spolujezdcem jsou poměrně malé.

Ačkoliv se jedná, a doufejme, že i nadále bude, o jedno z nejlevnějších aut u nás, bude možné ho vybavit technologiemi, které v miniautech nejsou až tak běžné.

„Systém Blue&Me umožňuje propojení s mobilním telefonem. Bezpečnostní parametry odpovídají standardům dnešní doby – v základní výbavě jsou čtyři airbagy, ABS a brzdový asistent BAS. Dále se v pandě objeví dvouválcový TwinAir ve spojení s robotizovanou převodovkou Dual Logic,“ uzavírá Konečná.

Nová panda vyjede na naše silnice v březnu. Bude tak mít náskok před očekávanou pětidveřovou verzí Škody Citigo, která se má objevit na konci první poloviny roku. Jak jejich souboj dopadne, se dozvíme až na konci tohoto roku. Panda má totiž od podzimu v záloze ojedinělou a nebývale úspěšnou verzi 4x4.

autor: pgj
Spustit audio