Rozbité čelní sklo lze i opravit

1. únor 2011 13:00

Jezdit po silnicích v zimě není jen o strachu ze smyku nebo z nějaké díry, v níž si ulomíte kolo, avšak velkým a častým problémem jsou rovněž odletující kamínky. Když se ozve ono známé a nepříjemné ťuknutí do skla, zpravidla hned víte, že o „zábavu máte postaráno“.

Hned od okamžiku charakteristické rány do skla nastává potíž – řidič vozu, od kterého kamínek odskočil musí souhlasit s tím, aby vám jeho pojišťovna škodu uhradila. A protože uznáním viny většinou dotyčný šofér přijde o svůj bonus, nebude se mu do podobného přiznání chtít. Pokud se vám viníka k souhlasu přesvědčit nepodaří, budete si muset sklo opravit jak se říká „za svoje“ – to pak nejspíš zavrhnete drahou výměnu skla a dáte přednost opravě.

„Tato technologie dokáže opravit na vydání státních atestů odhalené prasknutí do velikosti 15 centimetrů. V bodovém poškození lze opravit veškeré typy zničení – například těch oček nebo pavoučků. V praxi do průměru 2,5 centimetru na vydání Českých státních atestů. Jinak výrobce auto skel garantuje a zaručuje pevnost a zalití až do průměru šesti centimetrů,“konstatuje Jiří Dostál z NetPraha.

Případnou opravu byste podle něj neměli odkládat. „Na čelní sklo napadá prach. Stěrače auta zanášejí na sklo špínu, která se časem může dostat do mikroprasklin. Špína se pochopitelně z prasklin dostává velice obtížně. Po opravě prasklina nezmizí zcela úplně a z toho důvodu může vzniknout určité rozčarování.“

Oprava za zhruba pět set až tisíc korun je totiž na skle vidět. Neodkládat opravu se však nevyplatí i z jiného důvodu. Důležité je také připomenout, že za rozbité čelní sklo vám hrozí pokuta. Podle litery zákona vás policista může zinkasovat o 1.500 až 2.500 korun na místě, a to v případě, že prasklina je ve stírané ploše skla a má víc než dva centimetry. Asi vás nepřekvapí, že výrobci autoskel se na opravy moc přívětivě netváří.

„Základní bezpečnostní vlastnosti skla spočívají jednak v bezpečnostní fólii a také napětí ve skle, které se tam vytváří při ohybu. Větší mechanický zásah do skla může napětí narušit a tím pádem může sklo i prasknout,“ říká specialista na automobilová skla Libor Hanzlík. Hypotetické prasknutí už rozbitého skla ale přece není až takový problém.

„Menší poškození skla opravit lze. Například nějakou dírku od kamínku – něco mezi špendlíkovou hlavičkou a hráškem. Pokud je poškození větší, rozhodně bych opravu nedoporučoval,“ uznává i někdejší šéf továrny na autoskla. Navzdory tomu, co jsme slyšeli má oprava čelních skel potřebné atesty a schválení.

„Ministerstvo dopravy vydalo osvědčení o způsobilosti technologie k opravám. Po opravě dostane zákazník kartičku s atestem. Kartička osvědčuje, že byla na čelním skle provedena oprava schválenou technologií, která garantuje původní vlastnosti a pevnosti vozidla,“ uzavírá opět Jan Dostál. Díky potřebným zkouškám opravy touto technologií běžně proplácejí i pojišťovny.

autor: pek
Spustit audio