ŘSD pokračuje v podávání žalob kvůli D47
Ředitelství silnic a dálnic dnes podává poslední čtyři z celkem dvanácti žalob na stavební firmy kvůli zvlněné dálnici D47. Koncem listopadu končí záruční doba a podáním žalob se stát jistí, že nebude muset více než tisíc závad odstraňovat na své náklady.
Nadále probíhají intenzivní jednání se společnostmi Eurovia a Strabag. Co chybí k dosažení dohody? „Definitivní shoda ještě není na podobě finální opravy a také na zárukách – na co všechno by se měly vztahovat. Náš požadavek je, aby se pochopitelně vztahovaly na veškeré vady, které by byly eventuálně způsobeny materiálem využitým v násypových vrstvách.
Zároveň ještě není ukončena a stále probíhá prohlídka jednotlivých úseků a objektů a také není vyřešena situace kolem odsouhlasení a neodsouhlasení vad, které ŘSD vůči zhotoviteli reklamovalo,“ přibližuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
To však nebude tak jednoduché, protože společnost Eurovia už se dala slyšet, že nechce paušálně uznat všechny závady. „Mohu potvrdit, že probíhají intenzivní jednání o reklamovaných vadách, nicméně společnost Eurovia nemůže všechny vady paušálně akceptovat, dokud se s ŘSD nedohodne na příčinách každé jednotlivé vady, které jsou pro určení odpovědnosti rozhodující,“ vysvětluje Marek Roll.
K dohodě by mohlo dojít ještě před soudem
Obě strany tak čekají ještě dlouhá jednání o každé jednotlivé vadě z více než tisíce, které ŘSD reklamuje. Nadcházející zimní měsíce by tak mohly vést k dohodě, jak přesně budou opraveny. Navíc ŘSD chce, aby stavební firmy provedly opravy na své náklady.
Pomoci v posouzení podílu viny na vzniku závad by měly i posudky nezávislých německých expertů. David Čermák dokonce věří, že se obě strany dohodnou ještě před soudním jednáním a bude možné žaloby stáhnout. Po jeho nástupu do funkce generálního ředitele ŘSD se leccos změnilo i na samotné dálnici.
„Zhotovitel na vlastní náklady položil mikrokoberec. Došlo i k úpravám mostů, konkrétně mostních uzávěr, protože na ně zespod tlačil bobtnající násep. Zhotovitel tedy už nyní závady opravuje a na základě reklamovaných vad by měl i nadále pokračovat. V zimní sezóně se toho moc neudělá, ale s nástupem nové stavební sezóny by práce na opravách měly pokračovat,“ uzavírá Čermák.