S mýtem ve městě se setkáme po celé Evropě

17. září 2012 14:50

Kromě parkovného, které musíme ve městech platit, nás při cestách po evropských a světových metropolích čeká někde také poplatek za vjezd do města. Takové ekologické městské mýto. I v Praze se o něm uvažovalo, zatím se ale nezavedlo. U nás v České republice se za vjezd do centra platí například ve východočeské Poličce nebo ve Velkém Meziříčí. S omezením vjezdu do měst se setkáme po celé Evropě.

Budku s výběrčím v uniformě, kterému zaplatíte pár drobných mincí, on zvedne závoru a pustí vás do města, nečekejte.

„V některých městech máte plně automatické brány, které vás snímají při průjezdu bránou. V Norsku je na nich napsáno anglicky ‚Do not stop‘. Platíte až na výjezdu na nejbližší benzínové stanici. V návaznosti na uvažovaný celoevropský registr vozidel by se navíc mělo předejít tomu, že si motorista projede a nezaplatí,“ říká Filip Hoffmann z Ústředního automotoklubu České republiky.

V Norsku se musíte o placení sami přihlásit

A tak například v případě norského systému po vás nikdo peníze požadovat nebude, musíte se sami přihlásit u čerpací stanice, kde mají terminál na zaplacení. Že vjíždíte do zpoplatněné oblasti ovšem určitě nepřehlédnete.

„Pruhy a snímací systém jsou výrazně označeny, motorista by je tedy neměl přehlédnout. Ale nemusí být úplně srozuměn s tím, jak to chodí. Takže se může opravdu řidiči stát, že projede, užije si dovolenou, vrátí se a doma ho bude čekat nemilé překvapení v podobě dopisu od norské policie, že nezaplatil,“ upozorňuje Filip Hoffmann.

Placení není administrativně nijak náročné. U terminálu nahlásíte svoji registrační značku a automatický systém spočítá cenu. Tento systém používají Norové v Oslu, Bergenu a Tønsbergu.

Pokud nemáte známku, hrozí vám v Itálii při průjezdu branou pokuta

Snížit množství aut a tím i zátěž výfukovými plyny v centru chtějí pomocí poplatků také v Itálii. Za vjezd do Milána zaplatíte nalepením nálepky.

„Poplatek za vjezd do Milána je v rozmezí od dvou do desíti euro. Cena se určuje podle kategorie a podle emisní třídy, která má návaznost na německé ekologické plakety. Tyto známky se dají sehnat víceméně ve všech trafikách a poštách. Lehký rozdíl oproti norskému systému je v tom, že řidič si koupí známku a nalepí ji na vozidlo a elektronický systém snímá, zda ji má. Ve chvíli, kdy známku nemá, tak je řidiči udělena pokuta zhruba ve výši dvou tisíc korun. Podobné poplatky jsou kromě Milána zavedeny i v Palermu a Bologni,“ dodává Filip Hoffmann.

Pro nákup nálepky potřebujete technický průkaz, kterým prokážete jak velké auto máte a do jaké emisní kategorie spadá. Nálepku si musíte koupit nezávisle na tom, jestli už máte nebo nemáte plaketu německou.

autor: mkk
Spustit audio