S navigací i na houby

26. duben 2006 13:00

Vlídně promlouvající navigace stále častěji nahrazuje manželku s mapou na sedadle spolujezdce. Navíc kromě pokynů, kam máte jet, nepromluví ani slůvko. Ne, teď vážně. Navigační systémy už nejsou výsadou jen nejluxusnějších aut, ale šíří se stále víc. Využívají je především ti, kteří hodně cestují.

"Dnes má každý právo volby podle toho, co od navigace očekává, zda mu stačí jednoduchá navigace nebo chce využít veškerého komfortu včetně dynamické navigace. Na vrcholu stojí systémy pevně zabudované do vozidla s velkým displejem, které navíc umí přehrávat DVD filmy a podobně. Využívají kromě GPS i tachosignály, signál RDS-TMC a stojí okolo 60 000 korun. Nejprodávanější systémy jsou integrovány do autorádií, kde se ceny pohybují od 18 000 do 25 000 korun. Pak jsou to dnes velmi populární přenosné navigace, které stojí okolo 12 000 korun," vypočítává Michal Stockert z Blaupunktu.

Mnozí, pak volí navigaci pomocí osobních počítačů nebo mobilních telefonů.

"Tyto navigace jsou oblíbené u lidí, kteří se zabývají počítači, což předpokládá určitou počítačovou znalost. Hlavní výhodou je to, že se kupuje pouze mapový podklad, což je samozřejmě výrazně levnější. Nevýhodou je pak to, že se jedná o kompromisní řešení, protože tyto přístroje jsou primárně konstruovány pro jiné užití. Nevýhodou je také velká energetická náročnost."

Opravdu nás navigace dovede přesně na místo?

"Podíváme-li se na to z hlediska mapových podkladů, pak současné navigace vás dovedou na místo s přesností 1 až 2 metrů. Záleží na mapových podkladech. Tady mají výhodu pevně zabudované systémy, ať už v autorádiu nebo samostatné, protože využívají další podpůrné signály, což zvyšuje jejich přesnost."

V poslední době se objevují takzvané PNA navigace. Jejich největší výhodou je, že jsou přenosné. Díky tomu je lze z auta snadno vyjmout a nelákají tak zloděje, což osobně u nás považuji za největší přednost. Ale mají i své nevýhody.

"Oproti pevně zabudovaným navigačním systémům je jejich nevýhodou to, že využívají pouze signál GPS, které občas není zcela přesné. Navíc mají pouze menší anténu."

A to znamená, že, když nenajdou družici, nemohou vás navádět, na což má vliv i počasí. Přehnaně řečeno si je ale zase můžeme vzít na houby.

"Nelze očekávat, že nás budou navádět po lesních cestách. Mapové podklady jsou vytvářeny především pro silniční provoz. Je ovšem možné si po zaparkování auta někde u lesa zadat GPS bod a po hledání hub spustit navigaci, která nás dovede do tohoto bodu zpátky."

autor: pgj
Spustit audio