S takovou nezamrzne

8. listopad 2006 13:00

Zima už nám klepe na dveře, a to znamená připravit na ni nejenom sebe, ale také naše auto. Stejně tak, jako my pijeme v zimě pro zahřátí a proti zmrznutí alkohol, podobnou cestou chráníme i naše auto. Ano, dnes se podíváme na používání nemrznoucích směsí.

Už podle názvu nemrznoucí směs je jasné, že tahle kapalina nejspíš nemrzne. Chtěl jsem ale slyšet trochu odbornější názor na její vlastnosti, a tak jsem se zašel zeptat do jednoho strahovského autoservisu.

"Zabraňuje zamrznutí směsi v chladícím systému a celoročně chrání chladící soustavu proti korozi. Je to kvůli tomu, že obsahuje látky, které mají nižší bod tuhnutí, než voda," říká automechanik Tomáš Macháček.

Mezi další vlastnosti patří také zvýšení bodu varu a provozní teplota motoru tak může být až 110 °C. Je ale nutné vědět, že chladící směs získává tyto vlastnosti pouze ve správné koncentraci s vodou. Při nižší koncentraci, než je uvedena na obalu, se její vlastnosti blíží obyčejné vodě. Tyto kapaliny na bázi ethylenglykolu se také nedají používat v hodně koncentrované podobě, protože mají horší vlastnosti než při koncentraci v poměru 1:1. Pokud si tedy doléváte, lidově řečeno, Fridex sami, tak pečlivě dbejte na uvedenou koncentraci na obalu. Další otázka, která se nabízí je, jak poznám, nebo jak poznají v servisu, jakou kapalinu v autě mám. Na to jsem se zeptal Vladimíra Třebického z Ústavu paliv a maziv.

"Vzhledem k tomu, že motoristé většinou původní náplň nařeďují vodou, tak v momentu, kdy dochází k výměně, už je to velice málo koncentrovaná kapalina nebo spíš voda. Pak je to relativně jednoduché a při samotné výměně se vychází z typu auta, se kterým tam přijedete. Proto by typ nemrznoucí kapaliny měl být uveden v servisní knížce, stejně jako typ paliva a motorového nebo převodového oleje."

Nemrznoucí kapaliny, obecně známé jako Antifreezy se, podle normy VW, dělí do několika tříd podle typu motoru a stáří auta.

"Je to třída B, která ovšem podle současné specifikace VW je v podstatě neplatná. Platila totiž jen do roku 1996, podle vydání. Nicméně se tyto kapaliny stále vyrábějí. Je to z toho důvodu, že u nás je poměrně starší vozový park, a tam jsou kapaliny tohoto typu předepsány. Pak jsou to kapaliny typu C a typu D."

Kapalina třídy B musí, oproti kapalinám pro moderní typy motorů, splňovat větší požadavky na antikorozní ochranu. Starší motory byly za prvé vyráběny z litinového materiálu a rychleji tak korodovaly, a za druhé trpěli netěsnostmi mezi motorem a chladícím systémem. Kapaliny typu C jsou pro vozy už z hliníkovými hlavami a motory a používají se do středně starých vozů typu Škoda Favorit a Felicia. Vzhledem k tomu že používání nemrznoucích kapalin směřuje k univerzálnosti, tak kapaliny třídy D se dají nalít téměř do všech typů moderních motorů, ale rozhodně by typ motoru nebo typ auta měl být na přebalu uveden.

autor: onj
Spustit audio