Sanitka pro pejska s právem přednostní jízdy?
Kdyby uvolnění cesty pro vůz s modrým majákem nenařizovala pravidla, komu byste uhnuli? Záchrance? Hasičům? Policii? Jenže kromě nich můžou s modrým majákem jezdit nejen městští strážníci, ale také členové vlády, lidé z plavební správy, armádní zásobovači, žatečtí kynologové, plynová pohotovost nebo právě zvířecí záchranka.
Pro některé z nás, možná obvykle pro ty, kteří žijí na venkově, kde mají zvířata zpravidla trochu jiné postavení než ve městě, je trochu znepokojující zjištění, že bychom se měli klidit stranou, aby projela záchranka jedoucí pro kočku nebo psa. Opravdu je život zvířete tak cenný? Máme mít pro tento účel auta, která budou využívat právo přednostní jízdy, a to se všemi riziky, která taková jízda přináší?
Možná bychom nad tím mávli rukou s tím, že když se s modrým majákem vozí strážníci k obědu, saniťáci na svačinu nebo ministr kultury ráno do zaměstnání, je vlastně záchrana zvířete ještě slušným argumentem. Jenže podle Jana Kněžínka, specialisty na dopravní právo a předpisy, je modrý maják na zvířecí záchrance zřejmě nezákonný. „Jak je možné, že je vozidlo modrým majákem vybaveno, je otázka. Nicméně ani zákon, ani nařízení vlády č. 110 z roku 2001 na podobné případy nepamatují, a proto by takové vozidlo nemělo být modrým majákem vybaveno.“
Ovšem my jsme jedno takové vozidlo objevili. Sedí v něm Ivana Bidlová-Janků ze společnosti Pet-Medic. S touto velmi vytíženou dámou se snažíme spojit už delší dobu. Není jí to příjemné, protože má pocit, že nám do jejich schválení a povolení k majákům vlastně nic není. „Modré majáky máme oficiálně zapsány, ministerstvo dopravy o tom ví, jsme součástí integrovaného záchranného systému hlavního města a současně spolupracujeme s krizovým štábem magistrátu hlavního města, který nás také kontaktuje v různých situacích. Všechno je legální, bez toho bychom se neodvážili jet s modrým majákem,“ říká Ivana Bidlová-Janků.
Ke klíčovému faktu, kdo povolil zápis modrých majáků pro zvířecí záchranku, se nemůžeme dostat. Opakovaně se dozvídám něco o dojezdových časech a příslušnosti do integrovaného záchranného systému nebo o tom, že paní Bidlová nemá k ruce potřebné papíry. Raději stočí řeč na to, že hasiči i dopravní policie podle ní zvířecí záchranky mají rádi. Každá složka se totiž na místě může lépe soustředit na svůj obor.
Ovšem zatímco za výjezd záchranky, policie i hasičů platí pojišťovny a stát, za ošetření zvířete musí zaplatit jeho majitel. „Výjimku poskytujeme, když například po nějaké rodinné tragédii zůstane naživu pouze jeden člen rodiny a s ním raněný pes, tak mu samozřejmě výjezd neúčtujeme. V tuto chvíli má dotyčný asi jiné starosti. Jenže když se například pes poraní při dopravní nehodě, při které nebyl ve schráně, v boxu, nebo připoután pásy, nevidím důvod, proč by to jeho majitel neměl zaplatit. Alespoň si bude pamatovat, že pes by měl být ve vozidle vždy zajištěn. Kdyby byli psi při hromadné nedělní nehodě na R10 ve voze správně zajištěni, mohli by teď ještě žít,“ vzpomíná paní Bidlová. Až se účastníci nehody vyléčí a vyřeší opravu auta, bude je ve schránce čekat faktura zhruba na pět tisíc korun. K nehodě totiž přijela i dvě auta pražské zvířecí záchranky.