Se zahraniční policií nediskutujte

9. červenec 2009 13:00

Člověk je tvor omylný, a tak se může lehce stát, že i když si dáváme velký pozor, nějaký nějaký ten dopravní přestupek uděláme. Ponechme teď stranou řidiče, kteří tak činí záměrně, doufejme, že na ně brzy dopadne ruka zákona. Ta může ale dopadnout i na slušného řidiče třeba, když v cizině špatně zaparkuje anebo vjede někam, kam se nesmí. A policisté většinou nebývají daleko. Co v takovém případě dělat? Zaplatit na místě?

"Domnívám se, že je nejlepší s policií nediskutovat, protože to může mít různé nepříjemné důsledky. Závisí na právních předpisech dané země - policie může zabránit v pokračování v jízdě nebo může dojít i k uvalení vazby. Raději tedy zvolte cestu nejmenšího odporu a pokud jste si vědomi, že jste přestupek opravdu spáchali, pokutu zaplaťte," doporučuje Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy.

Pokud jsme si ale jisti, že jsme přestupek nespáchali, pak bychom se měli obrátit na náš zastupitelský úřad v příslušné zemi. Třeba i proto, aby nám přiblížili, jak to v dané zemi chodí. Protože například v balkánských státech se spravedlnosti příliš nedomůžeme, protože právo silnějšího je na straně policistů. Spojení na české velvyslanectví při cestě do zahraničí, zvláště pokud cestujeme individuálně, je tedy naprostou nezbytností.

V mnoha evropských zemích, podobně jako u nás, funguje bodový systém. Pokud tam spáchám bodovaný přestupek a zaplatím většinou ne malou pokutu, pak se to u nás nikdo nedozví - body se mi na kartu řidiče v České republice naštěstí nepřipíšou. Ovšem v té dané zemi ano.

"Předpokládejme, že je to analogické jako v Česku, tedy pokud u nás zahraniční řidič spáchá přestupek, tak je mu založeno bodové konto. Jediná rada je tedy dodržovat předpisy dané země a nedostat se do tohoto bodového systému."

Tak to je vskutku rada nad zlato. A přidáme ještě další. V některých zemích mají jinou povinnou výbavu auta - například v Rakousku musíte mít v kabině reflexní vestu, v Polsku hasící přístroj, ve Španělsku dva trojúhelníky a na Slovensku zase kartu první pomoci. Teoreticky by nás to nemuselo zajímat, v praxi to ale může být jiné.

"Povinná výbava by měla být taková, jaká je země registrace vozidla. Je-li registrováno v Česku, mělo by také mít českou povinnou výbavu. Některé zásadní věci je ale lepší doplnit - například reflexní vestu při jízdě v Rakousku. Místní policisté totiž ne vždy tuto skutečnost znají a potom neprávem udělují pokuty."

Silnice a dálnice v cizině všeobecně neoplývají takovým množstvím čerpacích stanic, na jaké jsme zvyklí u nás - například v Německu je to třeba až po padesáti kilometrech a proto je nutné mít v nádrži dostatečnou rezervu. Tankovat naftu není žádný problém, všude mají na stojanech napsáno diesel, s benzínem to může být složitější, ale jak vysvětluje Václav Loula z Benziny, v podstatě je to jednoduché.

"Směrodatné při prodeji automobilového benzínu je oktanové číslo, což je ta číslovka za názvem, ať už je to název z normy nebo obchodní název. Ale číslovka tam být musí."

Například 95 nebo 98. A ještě jedna dobrá rada, pokud vám auto vypoví službu na dálnici anebo dojde k nehodě, využijte raději dálničních SOS hlásek. Nemusíte složitě vysvětlovat, kde právě stojíte.

autor: evk
Spustit audio