Setkání s airbagem do smrti nezapomenete
Stačí, aby vás policista čtyřikrát chytil nepřipoutané bezpečnostním pásem, a můžete rok chodit pěšky. Ano, správně počítáte, že za jízdu bez pásu jsou tři body. Je tady však ještě jiná rovnice – stačí se jednou nepřipoutat, a nemusíte chodit už vůbec nikam. Nikdy.
Bezpečnostní pásy jsou základním prvkem ochraňujícím při dopravní nehodě naše zdraví i život, a to i přesto, že se mnozí domnívají, že jejich funkci dokážou nahradit airbagy. Přesto je stále spousta těch, kteří se nepoutají a snaží se systémy, které nás na tento nešvar upozorňují, nejrůznějšími způsoby obejít.
Když vám někdo řekne, že je venku 35 °C ve stínu, vy se podle toho obléknete a venku bude 20 °C pod nulou, asi zmrznete. Podobnou logiku lze použít i na auto ve chvíli, kdy se ho snažíme obelstít, aby na nás nepípalo, nehoukalo nebo neblikalo jen proto, že jsme se prostě nepřipoutali.
„Lidé si buď někde seženou ustřihnutou sponu bezpečnostního pásu, kterou zapnou do zámku bezpečnostního pásu ve svém autě a tím se zbaví akustické i vizuální signalizace. Druhou možností je vést bezpečnostní pás po zadní straně opěradla sedačky a zapnout ho do zámku a třetí variantou je zapnutí pásu přímo za zády řidiče,“ popisuje finty nejrůznějších filutů Martin Šteker, technický školitel Mercedesu.
Jenže je potřeba vědět, co se v autě při nehodě děje. Vše má na starosti řídící jednotka, která v minulosti obsahovala obyčejnou kuličku, která se při určité úrovni nárazu utrhla a na druhém konci krabičky spojila kontakty. Dnes už jsou samozřejmě používány vyspělejší materiály i technologie, ale princip je stejný.
„Řídící jednotka se umísťuje do prostoru řidiče a spolujezdce, většinou do prostoru kolem řadicí páky nebo pod středový panel. Je to z toho důvodu, aby skutečně snímala zpomalení působící na osobu ve vozidle – je to reálné zpomalení, není nijak přepočítané. Potom jsou vpředu, vzadu i po stranách kabiny pro posádku další snímače, které však poskytují pouze upřesňující informace pro řídící jednotku.“
Jestliže řídící jednotka dostane informaci, že je pás zapnutý, počítá s tím, že tělo před výbuchem airbagů podrží a zpozdí. „V okamžiku, kdy dostane z bezpečnostní spony falešný signál, že řidič je připoután, ale skutečnost taková není, dochází ke zpomalení reakce airbagu.“
Ideální průběh nehody připoutaného cestujícího je však na správných informacích pro řídící jednotku závislý. „V okamžiku, kdy řidič obelže řídící jednotku, která počítá se zpomalením, nastane situace, kdy je tělo už na volantu, ale teprve dochází k aktivaci airbagu. Nejhorší varianta je, když si řidič zapne bezpečnostní pás za svými zády, protože ve chvíli nárazu se pás přitáhne, jinými slovy napne, takže tělo řidiče ještě vymrští proti volantu. S tím pochopitelně řídící jednotka nepočítá.“
Pokud však zkreslíte kvůli vlastnímu pohodlí informace, které auto má, jako byste si vložili sami hlavu na špalek. „Když dojde k nehodě, řídící jednotka snímá zápornou hodnotu zrychlení – pokud je řidič připoután, nejprve dojde k jeho přitažení bezpečnostním pásem do sedačky, potom pás tělo řidiče na chvíli podrží a následně se uvolní. Při tom souběžně dochází k aktivaci prvního stupně airbagu, případně druhého stupně, a řidič je v podstatě pomalu uložen do bezpečnostního vaku.“
A když si pás zapnete za zády, pak jste právě sami stiskli spoušť. „Pokud dochází k aktivaci airbagů, systém předepínače i spona bezpečnostního pásu má pyropatronu, která v řádu milisekund pás přitáhne a tím pádem tělo řidiče připoutá k sedadlu. Obráceně to působí v případě, kdy je pás zapnutý za zády řidiče, protože řidiče vymrští proti volantu, ale k aktivaci airbagu teprve dochází,“ uzavírá Martin Šteker.
Má to jednu výhodu, toto setkání do smrti nezapomenete…