Šetříme s rozumem
Najdeme-li ročně 20 000 kilometrů při průměrné spotřebě 8 litrů na 100 kilometrů, pak nás benzín nebo nafta vyjde na více než 50 000 korun. Jestliže dokážeme spotřebu snížit o pouhých deset procent, pak to znamená úsporu minimálně 5000 korun. Jednoduchá matematika. Přitom nám ale nedochází, že si spotřebu našeho auta často zvyšujeme sami, a to nejen stylem jízdy. Jak tedy jezdit úsporně?
Kontrolujte alespoň jednou za čtrnáct dní správný tlak v pneumatikách. A nezapomínejte rozlišovat tlaky u prázdného a plně naloženého auta.
"S nižším tlakem v pneumatikách vzrůstá valivý odpor," radí Milan Ernest z Bosche.
Nejezděte dlouhodobě s prázdnou nádrží.
"Množství vzduchu v nádrži na sebe váže vzdušnou vlhkost, takže čím více je volného místa v nádrži, tím více se váže vlhkosti na palivo."
Palivo se tak znehodnocuje a spotřeba roste. Vliv na ní má i rychlost jízdy.
"Souvisí to se stylem jízdy. Tak jako s rychlostí jízdy úměrně roste brzdná dráha, tak se zvyšující se dynamikou roste spotřeba paliva. Pokud zvýšíte rychlost o 20 procent, spotřeba vzroste průměrně o 40 procent."
Zavírejte dobře uzávěr nádrže.
"Opět bychom se mohli vrátit ke vzdušné vlhkosti, ale zároveň i k odpařování paliva."
Klimatizaci používejte s rozmyslem, může zvýšit spotřebu až o dvacet procent.
"Se zapnutou klimatizací výkon vozu mírně klesá."
Navíc zanesený filtr nutí klimatizaci k vyššímu výkonu, což opět zvyšuje zátěž. Dále nevozte v autě zbytečné věci, které navyšují váhu auta, a zvažte také používání střešního nosiče.
"Některé střešní nosiče mají dobrou aerodynamiku, takže zvyšují spotřebu pouze o dvě procenta, ale někdy to může být až o třicet procent."
Startujte bez sešlápnutého plynu.
"Při startu by měly být vypnuté všechny spotřebiče. Motor by se měl nechat přirozeným způsobem sám rozběhnout, potom se plynule rozjet a teprve pak postupně zapínat spotřebiče."
A řaďte včas.
"U zážehového motoru budeme řadit v rozmezí 2000 až 2500 ot./min, u naftového mostu mezi 1500 a 2000 otáčkami."
Na spotřebu má také vliv správné seřízení motoru a jeho údržba, ale to je zase jiná písnička.