Silničáři vám účet za opravu nezaplatí
Spousta sněhu, ledu, závějí, jazyků a vymrzlých silnic - to všechno se pro nás v minulých dnech stalo samozřejmostí. Podle zákona jako šoféři vždy musíme přizpůsobit jízdu "stavu a povaze vozovky". To jinými slovy znamená, že pokud se nám stane nějaká nehoda na ledu nebo sněhu, je to především naše vina.
S kouzelnou formulkou "přizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky" většinou není problém - tedy dokud se nám samotným něco nepřihodí. Ti, kteří nemají havarijní pojištění, si totiž celou škodu musí platit ze své kapsy a to není nic příjemného.
"Je nutné upozornit, že v případě havarijního pojištění platí klient spoluúčast, která se pohybuje v řádech tisíců, případně desetitisíců korun podle toho, jak si ji sám nastavil," říká Richard Kapsa z České pojišťovny.
I majitele havarijně pojištěného auta bude tedy karambol finančně bolet. Není divu, že se většinou budeme snažit účet za opravu předložit k úhradě někomu jinému. Třeba tomu, kdo se stará o silnice, protože je přece na tyto případy pojištěný.
"Odpovědnosti se nevyhýbáme a snažíme se případné události nějakým způsobem řešit. Pokud dojde k poškození vozidla, je třeba zavolat policii. Jestliže ta usoudí, že to byla závada způsobená vozovkou, a řidič ji tudíž nemohl předpokládat, snažíme se nároky poškozených uspokojit," konstatuje Luděk Dostál, ředitel pražské Technické správy komunikací.
Jeho slova vzbudila v duších mnoha šoférů velké naděje. Letitý praktik doktor Pavel Fastr je však pěkně včas zchladí: "Jsou to spíš výjimky, protože pokud policie nehodu vyšetřuje, většinou přiřkne vinu řidiči. Jedná se o nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky, protože situace byla zřetelná, zřejmá, a tudíž je to vina řidiče."
Pokud tedy nabouráte ve sněhové nebo ledové kalamitě, máte smůlu. Současný stav vozovky jste přece viděli, když jste vyjížděli. Takřka neprůstřelné jsou i neošetřené silnice. Silničáři je totiž nemusejí "umetat na suchý asfalt" - stačí jim jen zmírnit následky sněžení. Ovšem "zmírňování" má relativně velkorysé limity. Jedinou alespoň trochu reálnou šanci na náhradu škody byste měli, kdybyste havarovali v místě, odkud na suchou silnici například vytéká voda - pochopitelně za předpokladu, že jste předtím nebyli varováni nějakou dopravní značkou.
"V těchto ojedinělých případech by šanci měli. Osobně vím o dvou případech, kdy motorista vyhrál," uzavírá Pavel Fastr.
Podobný model by platil, pokud byste si v některé z děr, které se teď po silných mrazech vyrojily, zničili kolo, případně nápravu. Rozhodně však nečekejte, že by vás s účtenkou za opravu auta přijal některý ze správců komunikací s otevřenou náručí a širokým úsměvem na rtech. Spíš se připravte na souboj.