Silnice v příštím roce spolknou 45 miliard

10. září 2008 13:00

Ačkoli se to nezdá, do českých a moravských silnic jde stále více a více peněz. Nejen do jejich výstavby, ale protože nových kilometrů stále přibývá, i do jejich údržby. Vláda má dnes projednat návrh rozpočtu na příští rok, a tak jsme zjišťovali, s jakými investicemi se počítá.

Z celkových 84 miliard na silniční, železniční i vodní cesty by do silnic v příštím roce mělo být investováno 45 miliard, což je o 8 miliard méně než letos. Je ale třeba konstatovat, že jsou to zjednodušená čísla, protože jednotlivé stavby jsou financovány průběžně po dobu několika let. V příštím roce budou k nejvýznamnějším stavbám patřit dálnice D47 v úseku Lipník - Bělotín - Bílovec, druhá etapa výstavby dálnice D1 Mořice - Kojetín, jižní část dálnice D3 Nová Hospoda - Mezno, dálnice D8 Lovosice - Řehlovice a část pražského okruhu Lahovice - Slivenec. Dále obchvaty měst Bohumín a Český Těšín. O rozšíření dálnice D1 na tři pruhy v celé její délce se zatím reálně neuvažuje.

"Myslím si, že rozšíření dálnice v jejím celém profilu není z hlediska rozpočtových možností v blízké době reálné. Spíše by měla být dobudována alternativní trasa R35, protože z hlediska dopravní obslužnosti je podle mě výhodnější trasa z Prahy přes severní Moravu a Olomoucký kraj," konstatuje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka.

Z fondu budou financovány i nové informační tabule, kterých by na dálnici D1 mělo být ve výsledku celkem 28. Postupně by pak měly přibývat další systémy.

"Pokud mám správné informace, tak samozřejmě v zájmu všech subjektů v dopravě je, aby se zvýšila bezpečnost silničního provozu. Uvažuje se o tom, že k informačním tabulím by přibyly elektronické viněty, pomocí kterých by se získávaly informace o frekvenci vozidel. Postupně by se mohlo přejít k tomu, že bude možné efektivně řídit dopravu on-line."

To už ale není záležitostí fondu. Každopádně ten předpokládá investice do zvýšení bezpečnosti ve výši 180 miliónů korun. Část peněz je pak určena na údržbu silnic. Kolik to je, ale nedokáže nikdo předem přesně vyčíslit.

"Přesnou částku v rozpočtu vám zatím nejsem schopen povědět a také si myslím, že nikdo doposud toto číslo exaktně nevyčíslil. Musíme si totiž uvědomit, že nám vzrůstá počet kilometrů a tím pádem i množství oprav a údržby. Pokud bychom se podívali na situaci před pěti lety a nyní, tak bychom zjistili, že se ukazatele značně mění. Dnes prostě neexistuje jednotná metodika, která by mohla poskytnout přesná čísla."

A na závěr dobrá zpráva pro milovníky cyklistiky. Do rozvoje cyklostezek by mělo být v roce 2009 investováno 180 miliónů korun.

autor: pgj
Spustit audio