Škoda Octavia II - v novém kabátě
Mezi hlavní lákadla pařížského autosalónu patří facelift tuzemského bestselleru, Škody Octavie druhé generace. Můžete se těšit na omlazený vzhled, inovativní technologie a rozšířenou paletu motorů. Přečtěte si souhrn těch nejdůležitějších změn v rámci faceliftu.
Octavia modelového roku 2009 bude vnímána jako "nová" a představí se v obou karosářských verzích: jako elegantní pětidveřový liftback a jako prostorné kombi. Rozsáhlé změny se neomezily pouze na inovaci takzvaných "měkkých" dílů, přepracovány byly i plechové díly karoserie.
Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnily vzhled přední části vozu i pozměněné přední blatníky dynamických, štíhlých tvarů. Ty svou horizontální horní plochou harmonicky komunikují s klenutím kapoty.
Nové přední světlomety, které mohou být volitelně vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly, jsou podstatně větší a dominantnější. Jejich individualistické pojetí dodává přídi vozu Octavia působivější vzhled. Výrazný prolis, začínající u loga Škoda v chromované liště nad maskou chladiče, pak vede až k čelnímu sklu, odkud volně navazuje středový panel uvnitř automobilu.
Pod nově tvarovaným předním nárazníkem se silněji zdůrazněnou horizontální linií našly své místo mlhové světlomety. Ty jsou poprvé vybaveny funkcí denního svícení, která společně s funkcí odbočovacích světel podstatně zlepšuje aktivní bezpečnost. Vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými světly jsou už v základní verzi Classic elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Pro výbavové verze Elegance a L&K jsou standardně dodávána s novou funkcí elektrického přiklopení krytů zrcátek ke karoserii vozu, pro ostatní výbavové verze jsou k dispozici v rámci mimořádné výbavy.
Nové zadní svítilny optické omlazení uzavírají. Zachováno u nich zůstalo prosvětlení do písmene C, které se stalo nezaměnitelným znakem automobilů Škoda. Do zadního nárazníku jsou navíc integrovány dodatečné reflexní plochy zvané "kočičí oči".
Motory
Paletu motorů pro modernizovanou řadu Octavia tvoří pět benzinových motorů a tři naftové agregáty. Novinkou v nabídce je motor 1,4 TSI o výkonu 90 kW (122 k), jehož maximální točivý moment 200 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 500 do 4 000/min. Octavia jím dosahuje maximální rychlosti 203 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 vteřiny. Tato malá, ale silná pohonná jednotka je zároveň velice skromná. Její kombinovaná spotřeba činí 6,6 litru, což odpovídá emisím CO2 ve výši 154 g/km. Tato novinka pod kapotou nezůstane osamocena - na přání ji lze kombinovat se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG.
Benzinový motor 1,8 TSI/118 kW (160 k) je nyní možné pořídit rovněž s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG; ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici také pro verze s pohonem 4×4, včetně provedení Scout.
Benzinové motory:
1,4 MPI/59 kW (80 k), emise CO2 167 g/km
1,6 MPI/75 kW (102 k), emise CO2 176 g/km
1,4 TSI/90 kW (122 k), emise CO2 154 g/km
1,8 TSI/118 kW (160 k), emise CO2 163 g/km
2,0 TSI/147 kW (200 k), emise CO2 175 g/km
Naftové motory:
1,9 TDI PD/77 kW (105 k), emise CO2 130 g/km
2,0 TDI PD/103 kW (140 k), emise CO2 145 g/km
2,0 TDI CR DPF/125 kW (170 k), emise CO2 150 g/km
Audiosoustavy
Ve středovém panelu našly své místo nové audio- a navigační systémy, odpovídající nejrůznějším představám a požadavkům zákazníků. Základním autorádiem je Blues s přehrávačem CD a MP3 o velikosti 1 DIN. Pro vyšší nároky je připravena 2 DIN audiosoustava Swing s integrovaným CD a MP3. Se špičkovou audiosoustavou Bolero získá zákazník velký dotykový displej s jednoduchou obsluhou. Stejnými funkcemi disponuje navigační systém Amundsen, jehož velký displej zaručuje snadnou navigaci. Dotykovou obrazovkou se může pochlubit i špičkový kombinovaný radionavigační přístroj Columbus s pevným diskem o kapacitě 30 GB.
Novinkou je také handsfree sada GSM III Premium, která dokáže komunikovat s mobilním telefonem bezdrátově prostřednictvím rSAP. Toto moderní technické řešení mimo jiné omezuje elektromagnetické záření při telefonování v interiéru vozu. Kvalitní mikrofony pak zaručují srozumitelnou komunikaci i při vysokých rychlostech.
Jak je tomu u vozů Škoda zvykem, audiosystémy mohou přes vstup aux-in spolupracovat s externími zařízeními. Novinkou je, že lze tyto přístroje, jako jsou iPod nebo USB disky, ovládat přímo prvky autorádií nebo multifunkčního volantu. Toto podstatné zvýšení komfortu obsluhy a tím i bezpečnosti za jízdy umožnilo rozhraní MDI (Media Device Interface).
V interiéru je patrné zlepšení komfortu, zvýšení bezpečnosti obsluhy a nové materiály. Přístrojové desce dominuje nový přístrojový panel s jasně čitelnými bílými stupnicemi. Multifunkční displej zprostředkovává informace palubního počítače. Otočné ovladače klimatizací Climatic a Climatronic mají nyní elektronickou vazbu a obsahují i spínače vyhřívání předních sedadel.
Sedadla
Pozornost vývojářů se zaměřila také na sedadla. Jejich středová část dostala ve stupních výbavy Classic, Ambiente a Elegance zcela nové provedení, sladěné se zbytkem interiéru. Díly na středové konzole, kryt popelníku a rámeček řadicí páky jsou provedeny ve stejném dekoru jako dekorační lišty ve vnitřních výplních dveří a na přístrojové desce. Octavia Elegance se nabízí standardně s novým dekorem, na přání je nově k dispozici dekor i v designu ušlechtilého dřeva.
Ve středu zadních sklopných sedadel je nově integrována loketní opěrka s odkládacím prostorem, na zadní straně odkládací schránky Jumbo Box mezi předními sedadly najdou cestující na zadních sedadlech nová ovládací tlačítka vyhřívání svých sedadel, kterými je možno vůz Octavia na přání vybavit. Další odkládací prostor nabízí nová síťka na středovém panelu na straně spolujezdce. Jumbo Box pod loketní opěrkou mezi oběma předními sedadly je také vybaven chladicí funkcí, napojenou na klimatizaci. Nový modul osvětlení interiéru se dvěma čtecími lampičkami garantuje výborné světelné podmínky na zadních sedadlech.
Cestující na zadních sedadlech si užívají maximálního komfortu. Mohou se těšit z nabídky prostoru, která patří k nejlepším ve své třídě, nastupování a vystupování ulehčují velké dveře. Rozměrné páté dveře ulehčují nakládání předmětů do zavazadlového prostoru. Jeho 560 litrů ve verzi liftback stanovuje měřítka ve své třídě. Sklopení zadních sedadel vede ke zvětšení zavazadlového prostoru na úctyhodných 1 420 litrů; u karoserie kombi naroste kapacita z 580 litrů na 1 620 litrů.
Výbava
Octavia svým faceliftem získala na svébytnosti a charakteru - a to nejen s ohledem na design. Změny se dotkly také výbav. K dispozici je pět nových typů kol z lehké slitiny, jeden nový kryt ocelových kol a dva nové odstíny laku. V rámci dalšího vývoje bezpečnosti byla do vozu integrována řídicí jednotka ABS nejnovější generace. Dosavadní hlavové opěrky jsou nahrazeny novými, ještě účinnějšími se systémem WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen).
Octavia může mít na přání nový systém signalizace vzdálenosti při parkování s parkovacími senzory páté generace; systém kromě toho přes dva reproduktory vysílá dva různé varovné tóny podle toho, jestli se zmenšuje vzdálenost vpředu, nebo vzadu. Pro klidný spánek má Octavia nový imobilizér, identický s tím, který se montuje do modelu Superb.