Škoda Rapide/Garde – strategický tah investora

1. prosinec 2011 13:00

Kdo z nás by si nechtěl pomoct k nějaké koruně navíc? Když to bude díky autům, tím lépe. Pokud máte volnou garáž nebo stodolu a jste ochotni investovat zhruba 15 tisíc korun, kupte si teď některou ze starších škodovek. Když se o ni budete alespoň trochu starat, za dvacet, třicet let můžete přijít ke slušnému výdělku.

Zbývá jen to nejdůležitější, vědět, jakou škodovku koupit. Shánějte modely Garde nebo Rapid – dvoudveřová kupé z osmdesátých let. Právě to prý budou podle znalců už docela brzy velmi ceněná a dobře obchodovatelná vozidla. Sháňka po nich začíná už teď.

„Někteří mladí designéři se inspirují ve Škodě Rapid, která se začala vyrábět v době jejich narození. Škoda Garde a Rapid budila v osmdesátých letech na našich silnicích pozornost,“ říká Jiří Hulák, expert Národního technického muzea na průmyslový design.

S mojí námitkou, že garde i rapid vypadají ve skutečnosti dost zoufale, nesouhlasí. Prý i kdyby tak opravdu vypadala, jsou to kupátka, a už jen proto budou na trhu hodně ceněná. „Estetická hodnota je samozřejmě věc názoru. Je to kupé, řekněme, ne úplně nezdařilých forem, které některými detaily patří do osmdesátých let. Modely Garde a Rapid následovaly po Škodě 110 R. Ta, myslím si, byla docela ceněná,“ pokračuje Hulák.

Tehdejší škodovky držely se světem krok

Exteriér plný kompromisů prý nevadí, patří to k době. Proti tomu interiéry tehdejších škodovek snesou podle Huláka srovnání i se zahraniční konkurencí. „Srovnáme-li interiér Škody 105 nebo Škody 120 s dobovým VW Golf, řekl bych, že minimálně drží krok. To je zásluha designéra.“

Nejvýraznějším argumentem pro nákup Škody Rapid nebo Garde jsou jejich nízké výrobní počty a také to, že žádný jiný dvoudveřový automobil v tehdejším komunistickém Československu nevznikal. Je prý až neuvěřitelné, že se koncepce dvoudveřové karosérie ve škodovce držela tak dlouho.

„Byla tu linie, kterou začala Škodou 1100 MBX, respektive prototypy Škody 990. Vždy tu tedy byla tendence vyrábět dvoudveřové karosérie, ale velmi to zkomplikovalo rozhodnutí uložit motor vzadu,“ uzavírá Jiří Hulák.

Z nabídky ojetých rapidů na internetu vyplývá, že nejdražší je otevřená verze. Není v nejlepším stavu, ale i přesto si ji majitel cení na 85 tisíc korun. Další rapidy, kterých je v nabídce méně než pět, stojí kolem 15 tisíc korun. Model Garde není v nabídce žádný.

Pokud víte o někom, kdo se takového auta ve slušném stavu chce zbavit, neváhejte.

autor: pek
Spustit audio