Škoda slaví 20 let s Volkswagenem
Na počátku 90. let minulého století se v prvních letech po sametové revoluci některé podniky rozhodly spojit se zahraničními partnery. Mezi nimi byla i mladoboleslavská automobilka Škoda. S podporou tehdejší české vlády premiéra Petra Pitharta, který spoléhal na svého ministra financí Jana Vrbu, se nakonec rozhodovalo mezi Volkswagenem a francouzským Renaultem. Nakonec byla smlouva o začlenění české automobilky do německého koncernu podepsána 16. dubna 1991.
Začněme tím, co se nestalo. Mnozí si dnes kladou otázku, co by se dělo, kdyby tehdy vyhrál Renault.
„Vyráběla by se zcela jiná auta na úplně jiném základě. Ovšem myšlenka a záměry Renaultu – tedy nejen zachování výroby, ale také zachování značky a určitého vývoje s technologiemi získanými ze zahraničí, by byly velice podobné. Domnívám se, že rozdíl by nebyl tak velký, jak někteří tvrdí,“ popisuje Vlado Rybecký ze serveru Autoweek.
S Volkswagenem každopádně začala v Mladé Boleslavi nová éra. Škodovka se pomalu rozjížděla. Škodu Favorit vyráběnou od roku 1988 nahradila Škoda Felicia, kterou uvedla legendární reklama s autem zavěšeným nad propastí pouze na dveřích.
Opravdu novým modelem však byla až v roce 1996 nová Škoda Octavia. „Nejúspěšnější model automobilky byla octavia. Je to vůz, který neměl konkurenta, protože nepatřil přímo do jednoho segmentu, ale spojoval dva segmenty dohromady. Do dnešní doby je auto svým způsobem unikátní a domnívám se, že ve schopnostech techniků ve Škodovce je přijít s podobným počinem.“
Budoucnost Škodovky je i v současné době více než dobrá. I s krizí automobilového průmyslu se vypořádala více než dobře a dokonce posílila. Nový šéf Winfried Vahland po svém nástupu do funkce na podzim loňského roku jasně deklaroval, kam bude automobilku směřovat. „V nejbližších letech zvýšíme investice v porovnáním s lety 2009 a 2010. Budeme investovat do nových produktů a zároveň budeme muset investovat do nových kapacit. Z toho je patrné, že za našimi českými výrobními závody si plně stojíme.“
Jedním dechem dodal, že hlavní trhy i pro středoevropskou automobilku, jakou Škodovka bezesporu je, jsou nyní v Číně, Indii a Rusku, což se logicky projeví i přímo v mateřském městě automobilky. „Do společnosti Škoda a tím i do části České republiky mohu vnést větší internacionalizaci. Přeji si, abych měl v tomto směru dveře otevřeny,“ říká Winfried Vahland.
V současné době z továren v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí vyjíždí pět modelů s okřídleným šípem ve znaku: Fabia, Roomster, Octavia, Superb a Yeti. Nebude dlouho trvat a přidají se další. Už teď je otázkou, co Škodovka představí na autosalónu v Šanghaji v pro ni tolik důležité Číně příští týden. Budeme u toho.