Škodovku odstartoval Podsedníček

19. leden 2011 13:01

Dnes odstartovala Rallye Monte Carlo, kterou začíná letošní sezóna v rallye. Letos je to přesně sto let, co se legendární soutěž jela poprvé. Pro českého fanouška má letošní sezóna ještě jiný historický význam. Nejenže naše škodovka bude obhajovat premiérový titul v šampionátu IRC, ale rovněž slaví významné jubileum.

V historii motosportu zanechala bezesporu svoji nesmazatelnou stopu. Fanoušci si určitě vybaví úspěchy legendární Škody 130 RS. Jenže, jen ti skalní fandové vědí, že historie mladoboleslavského motorsportu sahá daleko hlouběji do minulosti. Letos totiž slaví 110 let. Závodníci začali z Mladé Boleslavi vyrážet za svými úspěchy už na počátku minulého století, tedy v době, kdy Václav Laurin a Václav Klement vyráběli motocykly. První dochované záznamy o účasti značky v závodě se datují do roku 1901 k závodu z Paříže do Berlína.

„Podle našich údajů Narcis Podsedníček na motocyklu Laurin-Klement dojel do cíle pozdě v noci, kolem třetí hodiny ranní. Na místě však nebyla žádná řádná kontrola, proto se nechal zapsat u policisty a šel klidně spát. Když se však ráno probudil, zjistil, že byl diskvalifikován, protože to nebyla řádná kontrola,“ popisuje historik značky Škoda Lukáš Nachtmann.

Tehdy to samozřejmě ještě firma za významné datum nepovažovala a soustředila se na další závody. „Nebyla to pouze závod Paříž–Berlín, ale také Paříž–Vídeň. S postupující výrobou automobilů se vozy účastnily závodu z Petrohradu do Moskvy nebo z Moskvy do Sevastopolu. Jezdila se také tazvaná alpská rallye, kterou naše vozy vyhrály celkem pět krát za sebou v letech 1910 až 1914.“

Stejně jako Renault, Citröen, Peugeot nebo řada dnes už zaniklých značek i budoucí škodovka věděla, že úspěchy na závodních tratích budou znamenat i úspěchy obchodní. Tehdy daleko více než dnes.

„Firma Laurin a Klement byla největší a nejúspěšnější automobilkou monarchie. Vydávala také prospekty, ve kterých zveřejňovala své úspěchy – například zde bylo uvedeno, že do roku 1904 startovaly její stroje v 64 kláních, přičemž získaly 56 prvních a 59 druhých a třetích cen.“

Řada z nás si v souvislosti se škodovkou vybaví jména jako Enge, Vojtěch, Blahna, Kvaizar, Křeček, Hubáček nebo legendární Jony Haugland, v novodobé historii pak Triner nebo Kresta. Nesmíme však zapomínat na ty, kteří stáli u zrodu značky. K největším osobnostem patří mimo jiné Alexander hrabě Kolowrat, ale nejen on, už byl zmíněn třeba Narcis Podsedníček.

„Další jméno je Václav Vondřich, který byl jedním z našich zaměstnanců. Prodával naše výrobky v Praze, a pokud si někdo vzpomene na mototechnu na Náměstí republiky, tak to byl původně obchod Václava Vondřicha. K největším jménům patří už zmíněný hrabě Kolowrat a dále Otto Hyeronymus, který se bohužel zabil na jedné z jízd v Rakousku na začátku dvacátých let minulého století,“ konstatuje Lukáš Nachtmann.

V roce 2011 se tedy začíná psát další, už 111. rok závodění v barvách týmu Škoda Motorsport a kde jinde než na legendární rallye Monte Carlo, která se poprvé jela přesně před sto lety.

autor: pgj
Spustit audio