Škody budeme platit ze svého

30. květen 2008 13:00

Není-li znám viník nehody, není ani jasné, z čí pojistky vzniklou škodu uhradit. V takovém případě tedy jsou z Garančního fondu hrazeny pouze škody na zdraví. Jedna ze situací, kdy nám povinné ručení moc nepomůže. V těch ostatních už ale své peníze dostaneme, i když viník nebude mít všechno zcela v pořádku.

Odhaduje se, že u nás jezdí zhruba 300 000 vozidel bez povinného ručení. Jejich majitelé si pak doslova zahrávají s ohněm. Připomeňme si případ, kdy patnáctiletý mladík na stařičkém pionýru vletěl ze silnice do lesa a jeho o dva roky starší spolujezdec skončil s přeraženou páteří a vážnými zraněními. Výsledná škoda, která bude po rodině vymáhána? Kolem 20 miliónů korun. Stačilo zaplatit 300 korun za pojistku. Mnozí ale riskují i v případech, kdy povinné ručení sjednáno mají.

"Mezi nejznámější patří způsobení škody pod vlivem alkoholu nebo omamné látky, řízení vozu bez řidičského oprávnění, řízení vozidla, které nesplňuje technické požadavky pro provoz na pozemních komunikacích nebo pokud se jako řidič odmítnu podrobit dechové zkoušce," vyjmenovává Michal Šimon z České asociace pojišťoven.

V takových případech pojišťovna může uplatnit právo regresu. Poškozený se pak o náhradu škody bát nemusí.

"Pojišťovna vůči poškozenému postupuje naprosto standardně. Odškodní všechny uplatněné a prokázané nároky na náhradu škody a následně udělá součet, který předloží pojištěnému. Pojišťovna potom vystupuje v roli poškozeného, takže u každé položky musí prokázat, že ji oprávněně zaplatila."

Více vymáhat nemůže. Jak velkou část vyplacené částky bude po viníkovi požadovat, záleží na jejím přístupu.

"Praxe je taková, že pojišťovny tento nástroj využívají, ale každá z pojišťoven k němu přistupuje trochu odlišně. Nelze říct, že každá pojišťovna dává vždy 100 procent, ale spíš dávají nižší částky postihu, které jsou reálně vymahatelné."

V současné době se zvažuje, že by se případy, kdy bude možné uplatnit regres, rozšířily. A to ve chvíli, kdy se dopustíme závažného přestupku.

"Mimo jiné je tam překročení nejvyšší povolené rychlosti v obci o 40 km/h, mimo obec o 50 km/h; nezastavení vozidla na signál, který přikazuje zastavit; neumožnění chodci bezpečné přejití vozovky na přechodu pro chodce; předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno; vjíždění na železniční přejezd v případech, kdy to je podle zvláštního právního předpisu zakázáno; otáčení či jízda v protisměru na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla."

Regres by pak byl uplatněn v případě, že bychom v následujících dvou letech od spáchání některého z těchto přestupků, způsobili nehodu, na základě kteréhokoli přestupku z této skupiny. Tak nevím. Dá se očekávat, že si řada lidí řekne, proč platit něco, co mě proti chybě neochrání. To se třeba takhle jednou zamyslíte, pojedete na oranžovou, ale policista prostě viděl červenou. První přestupek. Chováte se vzorně, ale za rok a půl se budete proplétat centrem neznámého města a zkrátka někomu nedáte přednost. Pár plechů. Jenže, to dnes může znamenat také pěkných pár desítek tisíc... Opravdu to postihne piráty silnic?

autor: pgj
Spustit audio