Sleva není zadarmo

6. prosinec 2006 13:00

Už máte vymyšlený dárek pod stromeček? Neříkejte, že byste pohrdli autem. Pravda, obvyklý dárek to není. A když, tak o něm stejně víc celá rodina. Ale to nevadí. Jako dárek auto určitě potěší. Ostatně někteří z nás si o něj píší Ježíškovi každý rok. A pořád nic. Je to jasné, není to dárek z nejlevnějších. Tak si na něj dnes půjčíme.

Tak to bychom měli. Výběr se nám zúžil na 2 auta. Ojeté za 300 000 korun nebo úplně nové za půl miliónu. Ke komu jít? Kdo nám půjčí?

"Ojetá vozidla do 300 000 korun je výhodnější financovat spotřebitelským úvěrem a dražší nebo nová vozidla leasingovým financováním," radí Jiří Fiurášek z poradenské společnosti myland.

Je to o penězích. Jak jinak.

"Rozdíl je následně v ceně za pojištění vozidla, protože u velké finanční skupiny, které mají speciálně uzavřené smlouvy s pojišťovnami, dostaneme v rámci leasingu lepší podmínky pro pojištění. Dá se tedy říci, že u nových aut a aut nad 300 000 korun se vyplatí leasing."

O kolik víc zaplatíme? Aby se nám lépe počítalo vezměme částku 100 000 korun.

"U spotřebitelských úvěrů se roční navýšení pohybuje mezi 8 000 až 15 000 Kč. U leasingu jsou koeficienty, které činí reálné navýšení o 8 000 až 12 000 korun."

U spotřebitelského úvěru budeme splácet pouze peníze, které jsme si půjčili na samotné auto, a úroky. Ve splátce je tedy pouze tato částka. Stačí tedy vzít kalkulačku a výši splátky vynásobit jejich počtem. Pojistku a další náklady si musíme připočíst. Na druhou stranu je třeba přiznat, že sjednání spotřebitelského úvěru je o něco složitější, pokud jde o doklady. Na leasing se naopak musíme dívat komplexně. Abychom mohli rozklíčovat celkové náklady, musíme znát 3 základní položky obsažené ve splátce.

"První je samotná splátka včetně navýšení, dále do hry vstupuje pojištění, a to za povinné ručení a za havarijní pojištění."

Dodejme, že tady sami můžeme ovlivnit výši splátky, když si můžeme nechat například připojistit čelní sklo nebo sjednat další pojistky, což se nám vzhledem k síle finančních ústavů může vyplatit víc než kdybychom pojistku sjednávali sami.

"Můžeme klást důraz na maximální zabezpečení nebo naopak na co nejnižší cenu, to se pak promítá do výše spoluúčasti, která dnes může být od 1 % do 10 %."

Vypadá to jednoduše. Ostatně nejedna reklama nás o tom přesvědčuje. A právě tam je kámen úrazu. Leasingové společnosti se v poslední době předhánějí, kdo nabídne nějaký ten bonus navíc a získá zákazníka na svoji stranu. Navigaci? Sadu zimních kol? Nebo snad kartu na benzín? Co byste si vybrali vy? Nalákali by vás? Ale pozor! Tady platí jednoduché: sleva není zadarmo. Zvlášť v tvrdém finančním byznyse.

"Díky velkému objemu smluv mohou tyto společnosti získávat následně nabízené bonusy velmi výhodně. Problém se pak ovšem může skrývat ve výši financování, což znamená, že dnes, kdy jsou nabídky nepřehledné, si musíme dávat pozor na to, zda opravdu získáváme něco navíc nebo, zda to nakonec nezaplatíme ve výši financování," upozorňuje Jiří Fiurášek z poradenské společnosti myland.

Z toho vyplývá jediná rada: vzít do ruky kalkulačku. Při prodeji za běžnou cenu automobilu, pak máme právo volby leasingové společnosti.

"Důležité je konstatovat, že se nemůžeme nechat nutit a manipulovat do nevýhodné smlouvy, kdy celková cena vozu vyzní v náš neprospěch. Znamená to, že vždy je potřeba posoudit cenu vozu, případnou slevu a především posoudit cenu celkového financování, případně zohlednit bonusy. Je třeba znát konečnou cenu, kterou za vůz se vším všudy zaplatíme."

A je tady další trik nebo chcete-li past na budoucího natěšeného majitele auta. Akční slevy, a pozor, to se netýká jen automobilek. Platí to obecně. Nabízena je nižší cena, když si auto koupíme přes předem danou leasingovou společnost. A nemáme na výběr. Jinak prostě auto musíme koupit za běžnou cenu. Co se za tím může skrývat?

Je to jednoduché. Musíme si porovnat akční cenu a o kolik ve výsledku přes určenou společnost přeplatíme, pak si vzít běžnou cenu a nabídku několika jiných společností, a opět strávit pár hodin s kalkulačkou. Vězte, že se vám to může velmi vyplatit. Platí totiž jedna zásada, jak potvrzuje Martin Říman z mylandu. "Důležité je, aby si člověk oddělit 2 věci, a to samotnou koupi vozu, a pak jeho financování, protože jinak může prodělat hodně peněz."

autor: pgj
Spustit audio