Slováci budou mít hybrid
Obdivuhodná je cesta, kterou urazil jihokorejský koncern Hyundai. Už dávno nejde o vysmívaného otloukánka - klidně ho můžeme označit za lídra. Těží z toho i jeho značka Kia, ve firemní strategii orientovaná na mladší zákazníky. Nejde jen o design, ale i o technologie. A právě teď bude řeč o technologiích hybridních.
Hned třemi hybridními vozy se může chlubit jihokorejská štika s výrobním závodem ve slovenské Žilině. Jak se nám podařilo zjistit, právě odtamtud by měla v nejbližší době vyjet sériová Kia Cee'd s hybridním pohonem.
"Hybridní systém byl plánovaný pro nový cee'd. Ano, řeč je o současném úspěšném faceliftu. Pokud se rozhodneme pro sériovou výrobu, bude se vyrábět na Slovensku z korejských a evropských součástek," potvrzuje David Labrosse, který má v koncernu Hyundai, kam patří i Kia, na starosti právě vývoj nových produktů.
"V Koreji už vyrábíme model Forte, mimochodem je to první hybrid na světě s technologií kombinující benzín a LPG. Do konce tohoto roku chceme vzít 40 aut, přivézt je do Evropy a vyzkoušet reakce místního trhu. Pokud budou pozitivní, výrobě hybridního cee'du nic nebrání. Technologie máme," říká David Labrosse.
Hybridní cee'd bude zajímavý především svou cenou, která by se podle našich informací měla pohybovat blízko 300 000 Kč. To je méně než polovina ceny Toyoty Prius a o 200 000 korun méně, než kolik stojí aktuální hvězda hybridního nebe Honda Insight. Cee'd Hybrid, který čekáme v autosalónech nejpozději do dvou let, však nebude jediným hybridem značky. Velké plány má firma i s modelem Sorento s hybridním pohonem.
"Máme i Kia Diesel Hybrid s velmi dobře známou dieselovou 'jednašestkou'. Přidali jsme druhé turbo, takže teď je výkon 163 koní - tedy víc než 100 koní na litr. Spalovací agregát je spojený s 54koňovým elektromotorem a s automatickou dvouspojkovu šestistupňovou převodovkou. Je to víc vize než skutečný cee´d, nicméně pokud se máme bavit o termínu výroby, bude řeč o přelomu let 2012 a 2013, kdy by měl být představen facelift právě teď nastupující nové generace sorenta," popisuje David Labrosse.
V této souvislosti není od věci promluvit i o problematice hybridních dieselů. Zvláštní je, že je ještě žádná automobilka nenabízí. Jak vysvětluje David Labrosse, jde záležitost obchodní, nikoliv technickou: "Velkými trhy pro hybridy jsou Japonsko a severní Amerika - tradiční benzínové trhy. Dalším důvodem jsou také náklady, protože výroba a pak i pořizovací cena jsou vyšší. Když připočtete ještě náklady na baterie a elektromotor, dostanete se s cenou velmi vysoko. I přesto si ale myslíme, že zejména u velkých aut mají hybridní dieselové systémy perspektivu - například v Evropě jezdí 95 procent z prodaných sorent na naftu. Takže prostor tu existuje."
Bude zajímavé sledovat, která z evropských značek si připíše prvenství na poli dieselových hybridů. Podle všeho to bude Mercedes. Ovšem svého času se na toto umístění velmi třásl i koncern PSA - Peugeot-Citroën. Že by nakonec oba předběhla Kia? Nechme se překvapit.