Sluchátka na uších v provozu jsou hazard

27. září 2011 13:00

Na první pohled to vypadá jako spojení příjemného s užitečným – vyjedu si na kole, udělám něco pro své zdraví a zároveň si poslechnu svoji oblíbenou muziku. Jenže jízda se sluchátky na uších může být velkým hazardem, zvlášť když se vydáte na silnici anebo jen na městskou ulici, po které jezdí auta.

Na poslední prázdninový víkend určitě nezapomenou rodiče a přátelé 16letého mladíka, který vinou hudby ve sluchátcích neslyšel přijíždějící kamión a doslova mu vjel pod kola. Nehodu bohužel nepřežil. Mohl by však být mementem pro všechny, kteří podobně jako on relaxují na kole se sluchátky na uších. V té chvíli totiž cyklista nebo bruslař není schopen stoprocentně vnímat své okolí. „Nejsou schopni reagovat na hluk přijíždějících vozidel i na troubení, protože diskotéka v uších jim dojem zkrátí,“ je přesvědčen zmocněnec ministra dopravy pro BESIP Karel Loprais.

Nebezpečné je také to, že sluchátka už jsou tak miniaturní, že prakticky nejsou vidět, a proto řidič ani nemůže předpokládat, že ho cyklista neslyší. „Když mají na hlavě přilbu a na uších sluchátka, určitě neslyší okolní ruch ze silničního provozu.“

Bohužel v současné legislativě neexistuje možnost nějaké pokuty za sluchátka na uších. „Zatím není podle čeho, protože bychom mu museli dokázat, že se rozptyluje a nevěnuje se řízení. Domnívám se však, že tento problém není o pokutě, ale o vlastním uvědomění si, zda jsem schopen plně sledovat a vnímat situaci v silničním provozu,“ říká šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Stejná situace však nastává i ve chvíli, kdy má řidič v autě puštěné rádio tak hlasitě, že to slyší i posádky aut okolo něj. Jednak je zřejmé, že nemůže slyšet jiná vozidla, případně ani troubení, ale hlavně tyto řidiče většinou hudba tak pohltí, že takzvaně jedou v jejím rytmu. Tedy častokrát rychleji a svižněji. Přesto je hlasitá hudba při řízení jen těžko pokutovatelná. „Řidič je při poslechu hlasité hudby rozptýlen a nevěnuje se plně řízení. V případě nehody to dokonce může být jedna z příčin, kvůli které bude uznán vinným jako pachatel nehody. Osobně nejsem zastáncem hlasité hudby, protože určitým způsobem podporuje agresivitu při řízení. V naprosté většině nehod spáchaných vlivem vysoké rychlosti policie při vyšetřování zjistí, že bylo nahlas puštěné rádio,“ uzavírá ředitel pražské městské policie Vladimír Kotrouš.

Trestem tak většinou bývá až událost, ke které hlasitá hudba přispěla, což je nejčastěji dopravní nehoda. V takovém případě je pokuta za nevěnování se řízení to nejmenší.

autor: evk
Spustit audio