Směsi do ostřikovačů zamrzají, i když by ještě neměly
Teplota dnes v noci klesla hluboko pod nulu a i ve městech bylo dost mrazivo. Například v Praze naměřili ráno –15 °C. Nic ideálního pro auta zaparkovaná venku. Třeba ostřikovače mohou klidně zamrznout.
Zvuk škrábání námrazy z auta je pravidelným koloritem každého mrazivého rána. Někdo si auto od sněhu a ledu očistí opravdu důkladně, jiný jen tak, aby se neřeklo. Však ony to stěrače nějak zvládnou, říká si. Jenže ono se nic neděje – z ostřikovačů nic neteče a stírací lišty naprázdno drhnou po čelním skle.
Ptáte se, jak je to možné, když tam máte zimní směs? „Zimní směs do –20 °C začne podle mých zkušeností už kolem –15 °C krystalizovat. Výrobcům v tomto směru nevěřím a to stejné říkám i zákazníkům. Když jsou v očekávání teploty kolem –15 °C, doporučuji zimní směs do –40 °C,“ vysvětluje Milan Vrba z Autopotřeb Hořovice.
Líh se odpaří a v tryskách zůstane voda
Jistota především, ale i chemický inženýr Jan Skolil ze společnosti Classic Oil připouští, že zimní směs v ostřikovačích po mrazivé noci může zamrznout, přestože by teoreticky měla vydržet ještě o několik stupňů větší mráz.
„Často se stává, že kapalina zamrzne v tryskách ve chvíli, kdy venkovní teplota je už jen o pár stupňů nižší než výrobcem udávaná. Dojde k odpaření lihu a v tryskách zůstane čistá voda. V celé zásobní nádržce je tedy kapalina do ostřikovačů tekutá, ale na konci, v tryskách, je zmrzlá. Moderní vozidla mají tu výhodu, že mají trysky vyhřívány,“ vysvětluje.
Mnozí motoristé si na to tak zvykli, že díky ostřikovačům odstraňují námrazu z čelního skla. Při hlubších mrazech to však nemusí fungovat. „Pokud je v kapalině dostatečné množství účinné látky (například glykolu, metanolu nebo isopropyl alkoholu), podaří se vám rozmrazit led, který se na skle vytvořil. Jestliže směs obsahuje glykol, dokáže sklo po určitou dobu zároveň chránit před vznikem námrazy.
Jestliže je však venku –15 °C a kapalina je do –20 °C, sklo sice rozmrazíte, ovšem jen na krátkou dobu. Pokud se pak rozjedete na vyšší rychlost než 50 km/h, vlivem proudícího vzduchu dojde opět k namrzání kapaliny na skle.“
Teplý vzduch na sklo pomůže, ale lepší je být připraven
V té chvíli nezbývá nic jiného než využít teplého vzduchu a začít sklo zahřívat, aby znovu nenamrzalo.
„Určitě to pomůže a po nějaké době dosáhnete toho, že kapalina z ostřikovačů nebude na skle následně namrzat. Ovšem pochopitelně je lepší mít v nádržce kapalinu s dostatečnou koncentrací účinných látek. Líh je totiž těkavá látka, která se odpařuje,“ uzavírá Skolil.
Vzhledem k tomu, že dvacetistupňové mrazy nejsou v posledních letech u nás výjimkou, je asi výhodnější pořídit si zimní směs do ostřikovače s vyšším teplotním limitem.