Smrt jako kampaň?

30. září 2008 13:00

Už zítra na nás udeří. Kdo? Nebojte se, žádný hurikán nebo něco podobného, ale kampaň Ministerstva dopravy. I když možná jako hurikán zapůsobí. Proč? Protože ministerstvo se rozhodlo za 150 miliónů korun zapůsobit na řidiče u nás neobvyklým způsobem. Z televize, rádií, tisku i internetu se na nás budou valit příběhy lidí, kterým pouhá sekunda změnila život. Ptáte se, jak kampaň s mottem Nemyslíš-zaplatíš vznikala?

Kampaň byla částečně inspirována anglosaskými spoty, při jejichž sledování opravdu běhá mráz po zádech.

"Nebyla to inspirace, ale styl, reálný styl. Těchto stylů, kterými se může působit na řidiče, je několik. Jeden je například komický, kdy se zesměšní osoba, která se nad ostatní povyšuje, ale to by u nás nepůsobilo, jak víme z minulých zkušeností. Chtěli jsme spíš ukázat reálnou tvář dopravní nehody stejně jako v anglosaských zemích. To opravdu funguje," vysvětluje Eda Kauba z agentury, která spoty natočila.

Částečně se bude jednat o inspiraci příběhy ze života.

"Příběh, který vidíte v televizi, není věrným převyprávěním životního příběhu. My jsme udělali analýzy desítek příběhů a viníků dopravních nehod a z toho jsme sestavili typickou situaci."

Podívejte se na jeden z televizních spotů. A dobře se posaďte!

Kromě 76 televizních spotů se s příběhy setkáme i ve 320 rozhlasových spotech a na desítkách billboardů a v tisku. Ale také internetových stránkách www.nemyslis-zaplatis.cz. Tam se setkáme i s výpověďmi těch, kterým dopravní nehoda obrátila život naruby. Získat jejich souhlas se zveřejněním nebylo jednoduché.

"Je to velmi osobní záležitost, ale získali jsme dostatečné množství lidí, kteří jsou ochotni o tom vyprávět, aby pomohli ostatním. Veřejnost si musí uvědomit, že to je opravdu vážné téma."

Jednou z prvních výpovědí, které budeme moci shlédnout, je tragédie člověka, který během jediného okamžiku přišel o manželku, dceru i vnučku.

"Když toho pána slyším, tak mi vždy běhá mráz po zádech. Vždyť on přišel o všechny své nejbližší."

Ani natáčení samotných nehod nebylo zrovna jednoduché.

"Někdy je to v televizních spotech tak naaranžované, že nenastala žádná nebezpečná situace. Nicméně, byly situace, kdy kaskadér musel nabourat v 50kilometrové rychlosti do stojícího vozu. To je pochopitelně riziko i pro něho samotného."

Jinak velmi dobře připravenou kampaň, která doufejme zasáhne drtivou většinu řidičů a pomůže snížit počet mrtvých na našich silnicích, poněkud degraduje jeden z prezentovaných spotů, kde se odehraje nehoda tak, jak by se na první pohled na základě fyziky prakticky stát nemohla. Ale to je asi jediná výtka.

autor: pgj
Spustit audio