Sněhové řetězy: s návodem a včas to půjde líp

6. leden 2012 13:01

Zimní pneumatiky jsou v dnešní době nejen samozřejmost, ale i nutnost. A to i vzhledem k počasí posledních dnů, kdy na většině území republiky padal, nebo ještě padá sníh. Někdy však ani sebekvalitnější pneumatika nepomůže, a kdo má v autě sněhové řetězy, má vyhráno.

Nasadit sněhové řetězy nám může nařídit dopravní značka, ale častěji si to vyžádají okolnosti. Vždy to má však jednu podmínku.

„Podmínky pro použití sněhových řetězů řeší zákon o pozemních komunikacích, tedy zákon č. 13 z roku 1997, který stanoví, že použití sněhových řetězů je možné pouze v případě, je-li vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu nebo ledu,“ konstatuje právník Jan Kněžínek.

Pravidla stanoví, že s nasazenými řetězy nesmíte jet rychleji než 50 km/h. Jenže to je musíte nejdřív umět nasadit.

„Důležité je nespěchat a zůstat v klidu. Doporučujeme si nasazení sněhových řetězů vyzkoušet nanečisto. Naučíte se totiž, jak s nimi zacházet, a také si vlastně ověříte, jestli jste zakoupili správné řetězy pro váš vůz,“ radí Pavel Dušek ze společnosti Pewag.

Návod? Ten přece nečteme

Dále se tradičně doporučuje přečíst si návod – často je v plastové fólii, abyste si ho mohli položit vedle sebe přímo na zasněženou silnici. Na řetězy si však většina z nás vzpomene až ve chvíli, kdy auto nechce tam ani zpátky.

„V tomto případě se bohužel nepodaří nasadit řetězy jakékoliv konstrukce. Ty se musejí nasazovat preventivně ještě ve chvíli, kdy auto jízdu na sněhu zvládá. Týká se to i řetězů s montáží bez pojíždění, protože jakmile jsou kola zapadlá nebo jsou pod nimi vyhrabané takové misky, řetězy nasadit nejde,“ vysvětluje Dušek.

Potom tedy přijde ke slovu lopatka, která by při cestě na hory neměla v autě chybět. Řetězy tedy nasazujeme ve chvíli, kdy naše zimní pneumatiky začínají mít problémy.

„Nejdůležitější je sněhové řetězy z obalu vyndat a rozložit je vedle kol tak, aby nebylo nic překrouceno a zamotáno. Lanové řetězy se zpravidla zavléknou za kolo a všechny uzávěry se pak zapínají na venkovní straně kola, takže nemusíte sahat do zašpiněného prostoru,“ dodává
Dušek.

Jeden řetěz do půl minuty?

U některých řetězů je potřeba po nasazení ujet několik metrů, zastavit a ještě je dotáhnout. „V návodech uvádíme vzdálenost kolem dvaceti až třiceti metrů. Na trhu jsou také řetězy, které se dotahují samy – některé plně automaticky, u ostatních se při montáži musejí aktivovat napínací ráčny,“ popisuje Dušek.

Nasazení řetězů nemusí být nijak složité a zdlouhavé. „Záleží na konstrukci řetězů, ale když jsme dělali různé soutěže, tak jednou vyhrála paní s časem 17 sekund za ideálních podmínek v suchu na ploše autosalónu. Na druhou stranu, když vezmu v potaz faktor špatného počasí, zimy a zmrzlých rukou, bude to trvat samozřejmě déle, ale do minuty by to měl zvládnout každý,“ uzavírá Pavel Dušek.

Věřte tomu, nebo ne, ale je to tak. Určitě je lepší strávit víc času nasazováním řetězů než nakonec vyprošťováním zapadlého auta.

autor: pgj
Spustit audio