Sníh za dveřmi, čas zimních pneu
Je to černé, je to kulaté a závisí na tom naše životy. Co je to? Každý motorista ví, že je to pneumatika. Ty nás drží na silnici, a když nefungují jak mají, jde o život. Blíží se čas, kdy budeme přezouvat na zimní pneumatiky a mnozí budou muset pořídit nové. Právě proto se dnes vydáme na jejich nákup.
Nejprve se podívejme na to, s čím jsou lidé do pneuservisu schopni přijet.
"Včera přijel do servisu zákazník s pneumatikami, které chtěl namontovat. Ty sice měly 90procentní vzorek, ale byly asi 9 let staré, proto jsme zákazníkovi rozmluvili, aby s nimi v zimě jezdil. Byly už zpuchřelé a určitě ztratily schopnost správně fungovat v zimních podmínkách," líčí Petr Nešpor z Autoservisu Garant.
Nakonec motorista usoudil, že si raději pořídí nové pneumatiky. Ale i to má svá úskalí.
"Nové pneumatiky by se měly prodávat maximálně 4 roky staré, takže pokud zákazník chce, aby mu sloužily několik let, musí koupit nejvíce dva roky staré," doporučuje Lubomír Nešpor.
Důvod je jednoduchý.
"Každá pneumatika má svoji životnost - je to výrobek, jako každý jiný. Je samozřejmě náchylná k různým poškozením, může zpuchřet, atd. V určité zátěži a za určitých podmínek vydrží omezenou dobu."
Na každé pneumatice tedy musíme najít čtyřmístný kód v oválu, kde první dvojčíslí značí týden a druhé rok výroby. A ten bychom měli hledat. Vozí se k nám totiž z ciziny pneumatiky, které by v dané zemi pro jejich stáří už nikdo nekoupil, ačkoli jsou nové. Mnozí se budou snažit ušetřit a poohlédnou se po ojetých pneumatikách.
"Měli bychom se podívat, v jakém prostřední a jakým způsobem jsou skladovány. Potom bychom měly jednotlivé pneumatiky důkladně prozkoumat, zda nejsou nějakým způsobem poškozené."
Často jsou totiž tyto pneumatiky skladovány na slunci, v dešti, což je samozřejmě znehodnocuje. Koupě ojetých pneumatik je tedy vysoce riziková.