Soukromé dálnice

3. říjen 2007 13:20

Už jste někdy viděli 3 P za sebou? Ne 5 P, ale 3 P! Možná že už ano, každopádně, brzy byste se s touto zkratkou mohli setkávat častěji. 3 P, tedy Public Privat Partnership, je partnerství veřejného a soukromého sektoru. To zjednodušeně řečeno znamená, že soukromník postaví něco státu. V našem případě silnici, lépe řečeno dálnici. Stát mu potom platí jakýsi, řekněme, pronájem.

Kdy jsou PPP projekty na pořadu dne? Ve dvou případech, říká Igor Snopek ze Skansky. Když je pokladna buď přeplněná a peníze vydělávají na úrocích, nebo když je prázdná. Jednoduše řečeno, o PPP se mluví tehdy, když stát nemá volné peníze.

"Pořízení takové dálnice probíhá pomocí veřejné soutěže, kdy se subjekty soukromé sféry utkají v běžném tendru. Je počítáno s určitou dobou na výstavbu dálnice a potom získává soukromý subjekt právo provozovat statek po určitou dobu na základě koncesionářské smlouvy."

Když soukromník dálnici postaví, obvykle ji pak i následně provozuje, tedy opravuje, v zimě zajišťuje průjezdnost, udržuje odpočívadla a tak dále. Každopádně, od postavení dálnice inkasuje od státu pravidelné platby. Jejich výše ale záleží na dodržování smlouvy.

"Jako koncesionář se zaváži udržovat dálnici po dobu 30 let z bodu A do B, která bude mít v každém směru dva pruhy. V případě, že některý z pruhů z nějakého důvodu uzavřu, platba bude zkrácena. Například, když v obou směrech uzavřu jeden ze dvou pruhů, platba může být i 50procentní."

Platby samozřejmě záleží na konkrétní smlouvě, ale v zemích, kde se podle PPP projektů už dálnice postavily, to takhle funguje. A co to znamená pro nás řidiče? Podívejme se s Igor Snopkem třeba do Francie.

"Letos jsem měl možnost jet od Bordeaux do Nice (vzdálenost 2500 km) a v průběhu dne jsem se nesetkal s jedinou výlukou na dálnici. V těchto oblastech jsou totiž dálnice provozovány koncesionáři v rámci projektu PPP."

My, běžní motoristé bychom stavbou dálnice soukromníkem neměli být nijak omezeni. Nepřijdou žádné speciální závory, žádné speciální poplatky do kapsy stavitele, za tohle totiž platí stát. A jeho odpovědní úředníci musí rozhodnout, kdy se PPP projekt vyplatí - soukromník přece nepostaví dálnici "jen tak".

"Je to obchod jako každý jiný. Mezi investory zájem je, pakliže rozdělení rizik mezi státem a soukromým sektorem je atraktivní. Podle mě je celá tato procedura v chodu a v nejbližší době bude několik projektů spuštěno."

autor: pek
Spustit audio