Spojka prokluz přežije, ale trpí
Řekne-li se spojka, češtinář začne vyjmenovávat: slučovací, odporovací, stupňovací a tak dále. Zahradník nebo hasič zase bude mít dojem, že mluvíte o spojce hadicové, v armádě má spojka zase úplně jiný význam. A co to znamená pro řidiče? Pro mnohé je spojka prostě jen ten pedál vlevo, který musí sešlápnout, když chtějí zařadit. Z hlediska rozpohybování auta se však jedná o jeden z jeho základních dílů.
Vzhledem k tomu, že pomocí spojky lze řešit nejen rozjezd, ale i kritické situace, je potřeba, aby fungovala tak, jak má. Jak se k ní tedy chovat? Spojka u auta něco spojuje a také rozpojuje. Zatímco motor auta je stále v chodu, kola se prostě někdy zastavit musí. Proto má automobilová spojka zjednodušeně řečeno dvě polohy, sepnuto a rozepnuto. K tomu slouží pro laika poměrně složitý mechanismus. „Klasická spojka se skládá ze tří dílů: ze spojkové lamely, přítlačného kotouče a ložiska,“ popisuje asistenčí technik podpory výrobce automobilky Citroën Jakub Gamba.
Jako každý mechanismus i spojka trpí opotřebením, a to i při správném používání. „Tím, že sešlápnete pedál, tedy vystavíte spojku, dojde k posunu ložiska, které tlačí na přítlačný talíř skládající se z několika pružin, a dochází tak k permanentnímu styku ložiska s kotoučem. Potom se opotřebovává do jisté míry ne lamela, ale přítlačný kotouč,“ říká Gamba.
Dlouho používaná a nekontrolovaná spojka může připravit nepříjemné překvapení. „Možná se někomu stalo, že u starého auta sešlápl pedál spojky a ten zůstal na zemi. Došlo totiž k prošlápnutí pružinového mechanismu a ložisko propadlo přítlačným kotoučem dovnitř,“ vysvětluje technik.
Nejlepší způsob používání spojky je stylem sepnuto/rozepnuto
Zkušení řidiči však se spojkou umějí pracovat. Nechávají ji takzvaně klouzat, jinými slovy s patřičným citem umějí auto udržet na místě například při rozjezdu do kopce nebo naopak s citem rozjíždět na ledu nebo sněhu tak, aby se kola zbytečně neprotáčela.
„Pokud budete stát v kopci na semaforu a budete chtít být připraveni na rychlý rozjezd, to znamená, že spojka bude na 15 procent v prokluzu, třecí část spojkové lamely se bude dotýkat z jedné strany setrvačníku a z druhé přítlačného kotouče. V takové situaci spojku rozhodně nešetříte, protože je v kontaktu, a bude se tedy opotřebovávat,“ komentuje Gamba.
Současné spojky jsou však i na takové zacházení připravené a do určité míry se s ním při jejich konstrukci počítá. „Z bezpečnosti doporučuji být připraven na spojku šlapat a držet ji, ale musíte si pamatovat, že z pohledu techniky jí rozhodně neprospíváte,“ dodává Jakub Gamba.
Zjednodušeně řečeno, spojka se nejméně opotřebovává při používání ve stylu „zapnuto/vypnuto“. Čím víc s ní budete pracovat, což je ovšem občas nezbytné, tím dřív budete muset do servisu na opravu.