Společnost třídy A
Víte, co mají společného lednička a nákladní automobil? Lednička i kamión se totiž mohou pyšnit označením třídy A. Ovšem zatímco u ledniček nebo praček jsme si na to už dávno zvykli, pak u aut jde o novinku. Právě v těchto dnech probíhá první kolo projektu Hledáme společnost třídy A, kterou se může stát pouze firma, jejíž vozový park je co nejšetrnější k životnímu prostředí. A to především tím, že řidiči těchto aut se snaží dosáhnout co nejnižší spotřeby.
Základem je nákup správného vozidla. Ta nová musejí splňovat přísnou emisní normu EURO 4, od podzimu pak EURO 5, která výrazně snižuje pevné částice v emisích - až o 80 procent oproti EURO 3. Potom je nutné auto správně dovybavit, aby spotřeba byla co nejnižší. A dobré je začít u pneumatik.
"Vhodné pneumatiky se vybírají podle toho, jaká je samotná souprava, jaký je rozměr pneumatik, kolik je ložení a jaké jsou trasy. Úspory mohou být značné i mezi jednotlivými značkami, protože rozdíly mezi valivými odpory pneumatik se mohou pohybovat v řádu deseti i dvaceti procent. Dá se říct, že na jednom vozidle se dá ročně ušetřit až několik desetitisíc korun, což je téměř nové obutí," konstatuje Aleš Langer z Barum Continental.
Společnost Continental se do projektu zapojila stejně jako Shell, protože jak potvrzuje jeho zástupce Petr Šindler, i výběr provozních kapalin ovlivňuje spotřebu a výkon.
"Každý výrobce dává základní doporučení, jaké typy olejů by se měly pro daný typ vozu nebo motoru používat. Pokud dopravce dodrží tato pravidla, tak samozřejmě má větší pravděpodobnost, že motor bude sloužit správně. Pochopitelně to dokáže ovlivnit i celkovou spotřebu vozidla. Bavíme se sice v řádech procent, ale když se to přepočítá na celoroční provoz kamionu, který najede desetitisíce kilometrů, už je to zajímavá částka."
Jenže i když je auto dobře připravené, pak rozhodující je vždycky řidič. Mnohé automobilky už jako naprostou samozřejmost nabízí ke svým nových autům i školení ekonomické jízdy, díky níž se dá ušetřit pěkných pár litrů nafty.
"Je třeba odbourat meziplyny, protože řidiči nebyli zvyklí na techniku, která se v současnosti používá. Převodovky jsou dnes synchronní, takže odpadají meziplyny. Je potřeba odstranit dvojí vyšlapávání spojky, čímž se zbytečně opotřebovává mnoho komponent ve vozidle. Snažíme se řidiče naučit využívat hmotnost vozidla, aby věděli, co mají v dané situaci udělat," přibližuje Jiří Štalmach ze Scanie
Po školení jsou řidiči schopni snížit spotřebu až o dvacet procent, ale to není všechno. Dopravní firma, která se chce pyšnit označením "společnost třídy A", musí myslet i na ekologické mytí svých vozidel.
"Na umytí jednoho nákladního vozidla se spotřebuje několik kubíků vody. My je motivujeme k tomu, aby v mycích zařízeních používali recyklovanou vodu a také biologicky odbouratelné čistící prostředky," konstatuje Tomáš Voříšek ze společnosti Seven, zastřešující projekt Hledáme společnosti třídy A.
Až do 10. října se mohou firmy registrovat na stránkách www.dopravcetridyA.cz a v polovině listopadu bychom mohli znát jména prvních dopravních společností, které více než jiné myslí na životní prostředí.