Správné vyvážení kol je důležité, jinak trpí podvozek

10. duben 2013 13:10

Ačkoliv na řadě míst ještě panují zimní podmínky, řidiči především ve větších městech už začínají mířit do pneuservisů. Ano, období přezouvání ze zimních na letní pneumatiky je tu. Pneuservisy obecně hlásí zvýšený zájem, a proto jsme jeden nedaleko Prahy navštívili.

Přezout auto lze dvěma způsoby: buď přezujete jen pneumatiky, nebo celá kola včetně disků. Hrozí nějaké riziko, pokud přezouváme pouze pneumatiky, a to vlastně dvakrát ročně? „Není to velké riziko, ale pochopitelně záleží na kvalitě pneumatik. Moderní pneumatiky, nebavíme se teď o protektorech, jsou bezdušové a mají pevnou patku, kterou těsní o disk. Pokud dojde k poškození patky a následně eventuálnímu úniku vzduchu, může dojít k poškození pneumatiky,“ popisuje majitel nejmenovaného pneuservisu Robert Červený.

Dalším krokem při přezouvání kol je vyvážení. Jak je důležité? „Vzhledem k tomu, v jakém stavu jsou naše vozovky, uvědomte si, že v průběhu půl roku projedete milióny děr a nerovností, kdy se velké rázy projeví na kolech. Ta se pak musejí vyvážit. Jestliže by nebyla vyvážena, promítne se to i do volantu, který se bude v určitých rychlostech chvět.

Pokud by bylo nevyvážení drobnějšího rázu a nebylo by cítit ve volantu, přesto budou vibrace procházet všemi podvozkovými skupinami – poškodíte ložiska, tlumiče, čepy, řízení a budete muset platit za opravy,“ varuje Červený.

Na jeden disk maximálně dvě závaží

Na disku kola vidíme hned několik vyvažovacích tělísek. V jakém okamžiku bychom měli říct: dost, další závaží už mi tam nedávejte, jdu si koupit nová kola? „Vyvažovací tělíska by měla být ideálně jedno na vnitřní a jedno na vnější straně. Nanejvýš by tam měla být dvě, jinak je kolo špatně vyváženo.

Správný postup vážení je, že nejprve odstraníte stará závaží, která jsou na kolech, a čistý disk umístíte na vyvažovačku. Ze zjištěných hodnot pak víte, kam máte závaží umístit,“ popisuje Červený.

Než se kola vrátí zpět na auto, je důležitá kontrola tlaku. „Každé vozidlo má předepsaný tlak na obě nápravy, který se může měnit podle zatížení. Samozřejmě je důležité tato doporučení dodržovat – najdete je například na víčku nádrže nebo na rámu dveří,“ říká Červený.
Přezutí kompletní sady kol včetně disků zabere patnáct až dvacet minut.

Přezutí kompletní sady kol včetně disků zabere patnáct až dvacet minut.

autor: pgj
Spustit audio