Šrotovné nechceme!

16. červenec 2009 13:00

Celý minulý týden jsme se vás ptali, jestli jste pro zavedení šrotovného v Česku. Většina hlasujících, tedy 79 procent, je proti jeho zavedení. 9. července totiž prezident Václav Klaus vetoval zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability, který mimo jiné obsahoval také zavedení šrotovného. Zákon se tak dostal zpátky do Poslanecké sněmovny, která může prezidentské veto přehlasovat. A ozývají se hlasy, že tomu tak nejspíš bude. Otázkou ale zůstává kdy.

Moc času už nezbývá. Poslanecká sněmovna se po prázdninách znovu sejde až v druhém zářijovém týdnu a už na začátku října se konají předčasné volby do dolní komory Parlamentu. Přesto politici chtějí vetovaný zákon, jehož součástí je i šrotovné, přehlasovat v tomto krátkém období. Existuje ale také možnost, že o šrotovném rozhodne až nové složení Sněmovny. Tak jako tak si na něj budeme muset počkat.

"Zavedení šrotovného je podmíněno nařízením Vlády ČR, což je právní předpis, který musí vyjít ve sbírce zákonů. To znamená, zda tento předpis bude připravovat stávající vláda, nebo bude čekat až na novou vládu. Legislativní příprava trvá řádově 3 až 6 měsíců, takže šrotovného se pravděpodobně nedočkáme dřív než v novém roce," potvrzuje Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Nařízení vlády také upraví, jakým způsobem bude možné o šrotovné zažádat a jak se bude vyplácet. Státní příspěvek na koupi nového auta při vyřazení toho starého získá ale jen ten, kdo splní následující podmínky:

"Podpora by měla být řádově kolem 30 000 korun, měla by se vztahovat na všechny nové vozy do 500 000 korun. Pokud se jedná o vozy s hybridním pohonem, hladina je zvýšena na 700 000 korun. Další nutnou podmínkou je být vlastníkem vozidla staršího deseti let a být v technickém průkazu uveden jako majitel déle než 24 měsíců," vypočítává Vít Pěkný, generální ředitel společnosti Kia Motors Czech.

Ačkoli šrotovné zavedli jak v Německu, tak i na Slovensku, u nás zatím zkušenosti s ním chybí a nad jeho dopady na ekonomiku stále visí otazníky. I když podle dohody nejsilnějších parlamentních stran ČSSD a ODS by šrotovné mohlo pomoci automobilovému průmyslu u nás, Vít Pěkný má na věc jiný názor:

"Ne, že bych to naším občanům nepřál, ale myslím si, že by mělo být zavedeno co nejpozději - dokážu si představit jaro 2010. Mám pro to jeden relevantní důvod. Tím, že šrotovné probíhá na největších evropských trzích, tak právě o tyto vozy je tam největší zájem a naši zákazníci by tím pádem byli vystaveni riziku, že nebudou mít takový výběr při snaze koupit nové vozidlo v rámci šrotovného."

autor: krr
Spustit audio