Starší větší nebo nové menší?

6. červenec 2006 13:00

Uvažujte spolu se námi. Co myslíte, je v kritické situaci lepší sedět v novém levnějším voze nebo ve stejně drahé ojetině, která už bude možná patřit do vyšší třídy? Tedy, ještě jednou. Je lepší takzvané "nové holátko" nebo ojetý luxus? Kvalifikovaná odpověď na otázku by zajímala snad skoro každého a, soudě podle neustále přílivu ojetých aut, můžeme tušit, jak si na ni odpovídají naši lidé. Řešit ji nemusí snad jedině ti, kdo si rovnou koupí ten nejlepší, luxusní a bezpečný vůz nový. Hádám ale, že většina z Vás na něj nemá, a tak Vás bude zajímat dnešní téma.

Asi jste už slyšeli, že náš vozový park kvůli dovozu ojetých aut stárne. Vždyť průměrné stáří našich aut je zhruba 13,5 roku. Podle některých se tohle číslo může ještě zvýšit, a to díky novým, liberálnějším podmínkám pro dovoz ojetých aut z EU. Panují dokonce obavy, že za otevření trhu s ojetými vozy zaplatíme daň nejvyšší. Když se ale podíváme do statistiky nehod, zjistíme, že technická závada stojí jen za skutečně nepatrným množstvím nehod.

"Za 5 měsíců letošního roku se technická závada podepsala pod 505 nehod. Pro ilustraci připomínám, že v tomto období policie šetřila 84 385 nehod, což dělá necelé 1 % pro nehody kvůli technické závadě. Nikdo při těchto nehodách nezemřel, ale 58 lidí bylo zraněno. Jedná se o nehody, kdy bylo na místě prokazatelně zjištěno, že nehoda byla opravdu způsobena technickou závadou," říká Josef Tesařík z Policejního prezidia.

Jako nejčastější příčiny pak označuje nesprávně upevněný náklad, nefungující brzdy, a to i parkovací, zanedbanou péči o pneumatiky a upadnutá kola. Co ale v této souvislosti může někoho překvapit je rozpor se statistikou z technických kontrol, kde mají vozidla závady v řádech desítek procent.

"Policie si vede pouze nepatrnou část informací. Především se jedná o informace pro správní řízení s účastníky dopravních nehod a informace pro pojišťovny. Chybí konkrétnější údaje o vozidlech, o závadách, které se čelní do jednotlivých celků." A protože podle Josefa Pokorného z Ministerstva dopravy opravdu nelze po dopravních policistech chtít aby každé havarované auto zkoumali jako soudní znalci, ale na druhou stranu by takové informace byly velmi zajímavé, rozhodlo se ministerstvo vypsat projekt, který by zkoumal vliv technického stavu na nehodovost. Soudní znalci kontrolují nejen obvyklé záležitosti jako pneumatiky, brzdové obložení nebo vůle v řízeni, ale podle Vítězslava Černíka ze znaleckého ústavu DEKRA se hodně zaměřili na elektronické systémy. "Ty jsou středem zájmu z toho důvodu, že bohužel často je nezvládnutí vozidla důsledkem přecenění možností elektronických systémů. Druhou situací je to, že pokud má řidič povědomí, že je vozidlo vybaveno elektronickými systémy, které mu mohou v krizové situaci, ale ony nefungují tak, jak by měly, pak mohou být příčinou dopravní nehody."

Jde totiž už možná dokonce o to, jestli s životností elektronických systémů, ať už ABS nebo stabilizačního systému, už nespojit i životnost mechanickou, respektive jestli náhodou po té, co některý z elektronických pomocníků přestane fungovat už auto nepatří do šrotu. A závěrem ještě průběžné závěry celého projektu.

"Nejproblematičtější je skupina vozidel stará 10 až 18 let. Jedná se o vozidla, do nichž se nevyplatí investovat další finanční prostředky za opravy. Znamená to, že majitel vozidlo provozuje až do poslední chvíle. Ale právě okamžik, kdy se majitel rozhodne, že už není ekonomicky výhodné investovat do oprav a snaží se vozidlo dojet, je kritický a vozidlo je potencionálně tím, co bude kvůli technické závadě, nést vinu na nehodě. Vozidla starší 20 let už většinou bývají udržována z určitě nostalgie, a tam už je technický stav o něco lepší."

Možná se teď malinko zlobíte, že jsme jasně neřekli, jestli je lepší ojetý luxusní vůz nebo nové auto nižší třídy. Neřekli jsme Vám to, protože výzkum ještě není u konce. Jeho průběžné výsledky jsme vám už prozradili a i z nich už se dá udělat jakýsi závěr. Každopádně platí, že celý projekt budeme dále sledovat a jen co se "pohnou ledy" dáme vědět.

autor: pek
Spustit audio