Startuj, startuj, otáčej

14. srpen 2007 13:43

Čím musí začínat každá cesta autem? Přece startem, tedy otočením klíčku v zapalování. Ovšem, může se také klidně stát, že se jednou po otočení klíčku v zapalování neozve bublání motoru, ale zapraskání a auto nepojede nikam. Na vině pak bude pravděpodobně startér. A právě na tuto důležitou součástku se dnes zaměříme.

Takže jako vždy - je to na vás. Pokud už máte auto těsně před sešrotováním, těžko do něj budete kupovat něco jiného než to nejlevnější. Na druhou stranu, pokud si své auto chcete nechat, nebývá investice do nejlevnějších součástek prozírává.

Asi víte, že Česko je považováno už několik generací za průmyslovou zemi. Třeba automobilka Tatra patří k nejstarším na světě. Na brněnském autosalonu jsme pro vás sehnali odborníky dalšího tradičního výrobce. O startérech jsme nechali mluvit dlouholetého konstruktéra Magnetonu Jana Mota. Popsal nám i aktuální trendy v oblasti.

"U osobních automobilů je zřejmý jeden trend, což je postupný přechod z klasického elektromotoru na provedení s vloženou převodovkou. Snaha je zřejmá, jde o úsporu nejdražších materiálů, tedy mědi."

Kromě mědi se výrobci snaží šetřit také prostor.

"Je to startér, který se na první pohled odlišuje od zavedené koncepce elektromotor spínač, jenž je umístěný mimo podélnou osu startéru. Naše řešení - pracovně nazývané axial - má přednost v tom, že všechny komponenty - pastorek, převodovka, vlastní elektromotor a spínač - jsou uloženy v jedné ose, což je z hlediska zástavby mnohem výhodnější proti předchozímu uspořádání."

To, že konstruktér by o technice a trendech mohl mluvit dlouze je jasné, nás však víc zajímají praktické věci. Zjišťovali jsme například, jestli existuje nějaký recept pro "bezstarostné soužití se startérem."

"Startér by se neměl přetáčet, měla by se dodržovat doba startu (3 až 5 sekund), přičemž moderní startéry by za tuto dobu měly motor bez problémů nastartovat. Samozřejmě, nesmí se startovat, když motor běží, protože se vylámou zuby na pastorku nebo na věnci, ale obecná rada pro údržbu startéru asi neexistuje."

Podle Dalibora Koplíka je to proto, že o startér se nijak starat nemusíme. Jde o součást motoru, která jej má přežít. Kdyby se to ale přece jen nestalo a startér by bylo třeba vyměnit, mají dnes lidé na výběr z opravdu velmi širokého spektra. I když mluvit o cenách startérů není úplně jednoduché, protože velmi záleží na konkrétním modelu auta, přece jen se dá s určitým zjednodušením říct, že pro ty nejrozšířenější vozy mohou startéry se znakem automobilky stát klidně i 10 000 korun. Tak zvané neznačkové vyjdou na 2000 až 3000 Kč a potom jsou tu ještě asijské výrobky, které jsou k mání za pár stovek. Před nimi, ale Dalibor Koplík varuje - nic prý nevydrží.

"Myslím si, že se tam šidí použité materiály a konkrétně asijští výrobci asi ještě nemají tak zaběhnuté technologie. Pokud se rozhodnou něco kopírovat, tak to rozeberou a podle toho to opět vyrobí, ale už nepoužijí přesné materiály (plast), a proto takové výrobky moc nevydrží."

autor: pek
Spustit audio