Startuje letošní MS silničních motocyklů

17. březen 2011 13:00

Už jen necelých pět hodin zbývá do okamžiku, který se zapíše do naší motocyklové historie. V královské kubatuře mistrovství světa silničních motocyklů se po dlouhých téměř čtyřiceti letech představí opět i český jezdec. Zatímco František Šťastný a Bohumil Staša sedlali půllitrové motocykly, na Karla Abrahama čeká osmistovkový speciál značky Ducati v nástupnické třídě MotoGP.

Jen pro 17 vyvolených je nejsilnější kubatura mistrovství světa, a tak je symbolické, že z nižších kubatur si Karel Abraham přinesl právě číslo 17, které bude i v MotoGP zdobit jeho modrobílý motocykl. 21letý brněnský rodák si velmi dobře uvědomuje, že tak plní sen závodníků mnoha generací, ale strach rozhodně nemá. „Strach nemám, ale jsem trochu nervózní. Výš už se v motorkách dostat nejde a to určitě na každém zanechá stopy. Není to vůbec jednoduchá třída,“ říká Abraham.

Jen se nesmí moc ohlížet na startovní pole kolem sebe. S výjimkou Brita Crutchlowa a Američana Spiese, kteří přišli ze superbiků, všichni ostatní jezdci už vědí, jak chutná vítězství v Grand Prix – o to cennější je pak Abrahamovo loňské prvenství ve Valencii. Celkem 11 ze 17 jezdců se totiž může pyšnit titulem mistra světa.

„Respekt určitě mám, jsou to velcí závodníci, většina z nich je i mistry světa, takže to rozhodně nebude jednoduché. Musíme se snažit, abychom byli schopni alespoň s některými jezdci ze začátku sezóny závodit.“

V předsezónních testech, které byly především o sžívání se silnějším a těžším motocyklem, Abraham nekončil poslední. Spolu s dalšími nováčky Španělem Eliasem a zmíněným Crutchlowem se střídal na chvostu startovní listiny, ale podle časů ani příliš nezaostával za Capirossim, který je v 38 letech v MotoGP nejstarší. Náš jezdec je naopak nejmladší – jedno prvenství je tedy jisté. Oproti předchozím letům na něj čeká také jedna podstatná změna na startu. Motorky královské kubatury stojí v řadě jen tři. Jaké to bude? „To zatím nevím, ale už brzy se to dozvím. Bude tam určitě víc místa, což se hodí pro naše velké stroje, se kterými se při prudké akceleraci špatně manévruje.“

Katarský závod, který už tradičně otevírá sezónu silničních motocyklů, je zvláštní tím, že se jede v noci za umělého osvětlení. I proto jsou tady před sobotní kvalifikací tři tréninky namísto dvou. „Noční závod se mi líbí, podobný se za celou sezónu už nejede. Některým jezdcům, kteří mají trochu horší zrak, noční osvětlení vadí, protože reflektory vrhají kolem jezdců klidně deset stínů. Mně to naštěstí nevadí,“ potvrzuje Karel Abraham. To by před ostrou premiérou v MotoGP mohla být výhoda.

Navíc se traduje, že právě touto noční jízdou je katarský závod nesouměřitelný s ostatními a celkem nic nenapovídá o výkonnosti. Nejen Abraham se bude sžívat s novým strojem, stejnou ducati si v závodě poprvé vyzkouší fenomenální Valentino Rossi, který by rád zaútočil na ojedinělý rekord – se čtvrtou značkou motocyklu získat desátý titul mistra světa. Loňské prvenství však obhajuje Španěl Jorge Lorenzo.

Leccos napoví už první dnešní trénink od sedmi hodin večer našeho času. Samotný závod třídy MotoGP startuje v Kataru v neděli ve 20.00 hodin.

autor: evk
Spustit audio