STOP POLICIE

11. duben 2011 13:01

Doba je pro řidiče zlá. Nikdy nevíme, zda jsme náhodou nevědomky neporušili nějaký zákon, vyhlášku či paragraf. Proto ve chvíli, kdy nás zastavuje policie, zpravidla hned začneme přemýšlet, čeho jsme se dopustili, za co nám hrozí pokuta a kolik nás to asi bude stát. Přitom bychom měli být v dnešní době obezřetní. I policejní zastavování má totiž svá jasně daná pravidla.

Ozve-li se zvuk sirény a v zrcátku vidíte auto s rozsvíceným nápisem STOP, první myšlenka je, že jsme něco provedli a zastavuje nás policie. V drtivé většině případů tomu tak skutečně je, ale příslušníci policie nás mohou zastavit i bez toho, aniž bychom se museli něčeho konkrétního na silnici dopustit.

Kromě klasické hlídky na silnici nás může zastavit i za jízdy, a to kdykoliv. „Vozidla je možné zastavovat jak zepředu, tak zezadu. Už samotný nápis STOP POLICIE ukládá řidiči povinnost zastavit vozidlo, byť ho vidí ve zpětném zrcátku,“ vysvětluje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Jako první tedy zaregistrujeme zvuk policejní sirény a červený nápis STOP, pak teprve máme čas si prohlédnout, jaké vozidlo nás vlastně zastavuje. „Pokud je vozidlo v barvách policie, žádný problém tu nastat nemůže. V případě civilních vozidel policie jsou nápisové cedule STOP POLICIE zpravidla doplněny i modrým světlem.“

V případě civilního vozidla musí být však zastavovanému jasné, že se jedná o policistu a ne třeba o podvodníka, který nám chce auto ukrást. „Policista vystupuje z vozidla předepsaně ustrojen, tedy v uniformě včetně služebního čísla, ovšem ve zcela výjimečných případech se může stát, že z vozidla vystoupí policista v civilu, který se následně prokáže příslušným služebním průkazem.“

První věta, kterou bychom pak měli slyšet, je jasná. „V každém případě to bude: Dobrý den, pane řidiči.“

Poté by mělo následovat vysvětlení, proč jsme byli zastaveni. V případě strážníků městské policie k tomu musí být jasný důvod – například spáchání konkrétního přestupku. „Musí řidiči sdělit důvod, pro který ho zastavují, například nefungující osvětlení vozu, nepoužití bezpečnostního pásu nebo telefonování za jízdy. Nebo když řidič spáchá jiný přestupek a ujíždí z místa činu, mohou ho policisté pochopitelně zastavit,“ přibližuje postup strážníků Ludvík Klema z Městské policie Praha.

Pozor, strážníci mohou zastavovat i z civilně vyhlížejících aut. „Ve chvíli, kdy se policista ve stejnokroji pohybuje v civilně vyhlížejícím voze, které není v provedení barvách městské policie, vysune ruku z okénka a kýváním paže vyžaduje zastavení vozidla, může toto zastavení vozu provést. Pokud by byl v tílku a nebyl předpisově ustrojen, tedy jak v souladu se zákonem, tak v souladu s prováděcí vyhláškou, nejedná se o úkon veřejného činitele a městského strážníka a nemůže tímto způsobem nikoho zastavovat.“

Ovšem to jsou naprosto výjimečné případy, kdy se například jedná o unikajícího pachatele trestného činu. Přesto mohou nastat situace, kdy se nebudeme cítit v bezpečí a budeme mít podezření, že se jedná o podvodníky nebo i vtipálky, kteří se vydáváním se za policii a stavěním slušných řidičů jenom baví. „V tomto okamžiku bych doporučil co nejdříve zavolat na linku 158 a pokud možno nadiktovat registrační značku vozidla. Následně není problém vozidlo prověřit a událost řešit s vlastníkem,“ dodává Leoš Tržil. Jako třeba s majitelem červeného Seatu Leon Cupra, který se prohání po Praze a v tílku se snaží bláhově vylekat ostatní řidiče pokynem k zastavení. A není, bohužel, jediný.

autor: pgj
Spustit audio