Stovka na Pražském okruhu kvůli řidičům?
Dlouho očekávaná jihozápadní část Pražského okruhu zůstává středem pozornosti i po jejím otevření. Vždyť jen jedenáct dnů si řidiči mohli užívat maximální dálniční rychlosti. Včera Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo o snížení maximální povolené rychlosti na stovku, v tunelech zůstává 80 km/h. Proč toto plošné omezení, když na tomto úseku je instalováno liniové řízení dopravy, které má automaticky reagovat na hustotu provozu? Není problém někde jinde?
Ve všech materiálech, které ŘSD k Pražskému okruhu vydalo, se jasně píše, že úsek mezi D1 a Slivencem je čtyřproudá silnice s návrhovou rychlostí 100 kilometrů v hodině. Proč se tam tedy hned po otevření jezdilo 130 km/h? Není právě to důvodem snížení rychlosti na stovku?
„Návrhová rychlost je maximální rychlost vozidla, kterou lze bezpečně projet jakýmkoliv úsekem navrhované komunikace za běžných atmosférických podmínek. Je to rychlost, která se používá pro stanovení nejmenších nebo největších návrhových prvků pozemní komunikace,“ vysvětluje technický termín Petr Kumpošť z Dopravní fakulty ČVUT. Podle něj tedy není problém, aby se na takto stavěné komunikaci jezdilo i vyšší rychlostí, tedy u nás zatím maximálně 130 kilometrů v hodině.
„Pokud je komunikace navržena na 100kilometrovou rychlost, může na ní být povolena rychlost vyšší.“ Od čtvrtečního odpoledne se však na nově otevřeném úseku Pražském okruhu jezdí maximálně stovkou. A to i přesto, že systém liniového řízení, který právě tady zažívá svou republikovou premiéru, funguje.
„Celý systém funguje tak, jak má. Je možné provoz regulovat snižováním rychlosti nebo omezováním vjezdů a podobně. Poloautomatický režim je o tom, že dispečeři mají větší možnost ručního zásahu do systému,“ říká Jan Rafaj z firmy Eltodo.
Jenže ten je zatím pouze ve zkušebním režimu, který se však musí dělat za plného provozu. To je občas problém. „Jak dlouho bude trvat tento poloautomatický režim, skutečně nelze odhadnout, protože je potřeba vyladit tisíce možností a položek.“
Po celou tu dobu zůstane rychlost na jihozápadní části Pražského okruhu zřejmě snížena na sto kilometrů v hodině. Za dvanáct dnů, kdy se po okruhu jezdí, se totiž odehrálo už několik nehod, dvě dokonce v tunelech. Svůj podíl na nich mají i řidiči. Vždyť třeba k prvnímu uzavření tunelu došlo proto, že řidič nákladního auta nerespektoval signály, že jeho auto je vyšší než samotný tunel. A i to je jeden z hlavních důvodů plošného snížení rychlosti.
„Je to z důvodu bezpečnosti, protože řidiči nejsou na novou silnici zvyklí a se zájmem sledují veškeré detaily stavby. Musí se také okruh naučit, mám na mysli nájezdy a sjezdy,“ uzavírá Jan Rafaj.
Zvyknout si na ni musí jak řidiči, tak i dispečeři liniového řízení.