Strasti motorkářova života
O stavu našich silnic už toho bylo namluveno i napsáno hodně. Často v této souvislosti padají slova jako "tankodrom", "měsíční krajina" nebo "koleje". Zatímco šoféři aut si většinou zanadávají nad zhoršeným pohodlím a sníženou životností podvozku, motorkáři riskují na špatných cestách holý život. Pohled motorkářů na českou silniční síť se tedy od pohledu řidičů aut značně liší.
"Samozřejmě je to úplně jiný pohled, protože v automobilu můžete sedět v teple a v klidu, zatímco na motocyklu musíte být pořád ve střehu a sledovat, jestli před vámi na silnici neleží nějaká překážka nebo mít na paměti, že když projedete kolem kamionu, musíte počítat s nárazem větru, a tak dále," říká Jaromír Šíd, prezident Motocyklové asociace.
Pochopitelně můžete namítnout, že pana Šída přece nikdo nenutí na motorce jezdit, když je to tak nepříjemné. To by však nebylo fér. Naopak by to byl důkaz arogance vůči motorkářům. Silnice by přece měly být bezpečné jak pro džípy, tak pro nízké sporťáky, kola nebo motorky. Pro posledně zmiňované jsou velkým problémem třeba záplaty na silnicích.
"Vůbec nemusíte jet nepřiměřenou rychlostí. Stačí, když vyjedete ze zatáčky a dostane se k místu, kde v předchozím dnu opravovali vozovku a záplatu zasypali štěrkem. Před zatáčkou to není označeno dopravními značkami, a než stačíte zareagovat, ležíte na zemi," popisuje možnou nehodu Jaromír Šíd.
Pokud vás nepřejede auto jedoucí za vámi nebo někdo z protisměru, nejspíš zavoláte policii. Prezident Motocyklové asociace však ze své zkušenosti upozorňuje na pokutu: "Pokud k nehodě zavoláte policii, postup bude jednoduchý: Nepřizpůsobil jste jízdu stavu a povrchu vozovky, malou dopravní nehodu jste si tedy způsobil sám a navíc dostanete pokutu do pěti tisíc korun."
Na západ od našich hranic se přitom údajně se štěrkováním záplat nesetkáte. Tam je opravuje stroj jménem Touster. Proč se tato "žehlička kombinovaná s válcem" nevyskytuje i u nás, je pro celou Motocyklovou asociaci záhadou.
"Zjišťovali jsme to, ale musím říct, že to je stále běh na dlouhou trať," zoufá si Jaromír Šíd.
Nejen špatně záplatované silnice jsou pro motorkáře trápením. Drahé jsou například i havarijní pojistky.
"Trápí nás špatné autoškoly, kde není výuka dostatečná a řidiči po absolvování kurzu vůbec nejsou připraveni na jízdu na silnici. Dále chybí parkovací místa nebo neexistují odtahové služby pro havarované motorky," vyjmenovává Jaromír Šíd.
A mohli bychom pokračovat. Ze slov Jaromíra Šída by jeden mohl mít dojem, že motorkářův život je jedno velké slzavé údolí. Pro řadu řidičů aut - a nejen pro ně - je to dost neobvyklý pohled na život v jedné stopě, co říkáte?