Suchá oční rohovka je řidičův konec
První, co uděláme, když sedneme v těchto dnech do auta, je, že si pořádně zatopíme. Klimatizace a topení je na jednu stranu velmi příjemná věc, na druhou přetápění interiéru auta nedělá dobře našemu organismu. Nejde jen o rozdíly teplot venku a ve vytopeném autě, ale málokdo si uvědomuje, že jde třeba i o vaše oči.
Klimatizace nebo topení pracují na principu proudění vzduchu a to má nepříznivý vliv na naše oči. „Je to podobné, jako když pověsíte prádlo ven a ono díky větru rychleji uschne. Stejné je to i s očima. Pokud vzduch cirkuluje rychleji, může rychleji vyschnout rohovka, oči jsou zarudlé, řežou a člověk má pocit, že má v očích písek. To způsobují moderní klimatizace,“ popisuje Lubomír Továrek z oční kliniky Duovize.
Za volantem totiž zpomalujeme naši frekvenci mrkání. „U každého je to individuální, ale obecně zhruba každé dvě sekundy by člověk měl mrknout. Pokud je však soustředěn, například na řízení nebo na počítačový monitor, frekvence mrkání klesá na osm až deset sekund. V takové situaci povrch oka pomalu vysychá,“ pokračuje odborník.
Proto by do výbavy řidiče měly patřit i oční kapky, zvlášť vhod mohou přijít při dlouhých cestách. „Když jedete delší cestu, tak například po hodině jízdy při občerstvení je dobré si kápnout do očí.“
Na zvlhčení očí postačí obyčejná borová voda
Dnes stačí zajít do lékárny a dostanete na výběr z řady očních kapek, ale pro zdravé oči stačí obyčejná borová voda a není třeba kupovat kapky za sto a více korun. „Pokud máte onemocnění, které nazýváme suché oko, dražší kapky jsou pochopitelně lepší, protože rohovku vydrží chránit mnohem déle, ale jestli se jedná o jednorázovou akci, například cestu na dovolenou, borová voda by měla stačit,“ radí Továrek.
Nevěnovat pozornost vysychajícím očím se může totiž náramně vymstít. „Oschlá rohovka je patrně tou nejcitlivější tkání v těle, takže pokud to podceníte, může se stát, že druhý den přes bolest ani neotevřete oči – budou zarudlé a budete mít pocit, že v nich máte písek,“ varuje odborník.
Své o problémech s vysychajícíma očima vědí ti, kteří nosí kontaktní čočky. „V takovém případě hrozí nebezpečí, kdy může vyschnout povrch kontaktní čočky. Řidiči by proto vždy s sebou měli mít kapky, které mohou aplikovat i na kontaktní čočky,“ uzavírá Lubomír Továrek.
Přetápění interiéru auta se tedy ve výsledku nemusí vyplatit a velmi snadno se může stát, že se druhý den ráno probudíte, ale na cestu neuvidíte.