Světlomety se musí i líbit
Každý z nás ví, jak důležitý je první dojem. Platí to nejen mezi lidmi, také auta kupujeme podle toho, jak na nás působí. Proto má v tomto směru takový význam automobilový design. Jsou to právě designéři, kteří vytvářejí první dojmy. Na paškál si chtějí vzít světlomety.
Jsou to totiž právě čelní světlomety, které mají přitáhnout pozornost našich očí. Evidentní je to u auta, které vidíme poprvé. „Doposud byl design formován zejména funkcí. Já si však myslím, že je čas to změnit,“ říká Stefan Handt, designér u automobilky Mercedes.
Jím navržené světlomety konceptu CLA se dají těžko popsat slovy – jak jsou členitá, jak se všelijak rozevírají a jak zvláštně svítí. „Dřív jsme se příliš soustředili na funkčnost danou technologií. Teď bychom rádi realizovali další směr, říkáme mu ‚emocionálnější funkčnost‘ nebo ‚praktická exprese‘,“ pokračuje Handt.
Z běžného se stává unikát
Inovativní světlomety připomínají neustále bdělé a respekt vzbuzující oči šelmy – v pohotovostním režimu svítí červeně a zvláštností jsou ukazatele směru, u nichž se jednotlivé zdroje světla při blikání aktivují postupně.
„Význam světlometů vůči zbytku auta v minulých několika letech významně narostl. Jednoduše řečeno jsou to detaily, které rozhodují o kvalitě. To samé platí u dobrých obleků. Myslím, že to musí být precizní a jasné, a když se k tomu přidá něco ze světa klenotů, hodinek nebo manžetových knoflíků, konečně to přechází z něčeho běžného do čehosi unikátního. Dobře navržené světlomety umějí samy o sobě vyjádřit vůz a jeho ducha. Zároveň by však neměly být výraznější než zbytek auta,“ popisuje Handt.
Design je jako tanec v okovech
Nejvýznamnějšími faktory nově navržených světlometů jsou mechanika a také dynamika. Například tvar vln jim dodal punc něčeho neobvyklého. Inspirací byl i film Transformers nebo oblast motorsportu. „Velkou výzvou bylo, jak pojmout striktní, základní požadavky. Moje oblíbená pasáž od Waltera Gropiuse říká: design je jako tanec v okovech. A přesně to se tu dělo. Museli jsme vyhovět dopravním předpisům i technickým možnostem – to byly největší obtížnosti, které jsme museli zvažovat od samého začátku.
Museli jsme zaručit, že se z toho nestane jen nějaké pomatené designové cvičení, které zahodíme s tím, že to prostě nejde. Naše úloha byla posunout limity. Já věřím, že pokud chcete něčeho dosáhnout, musíte se nejprve od pravidel osvobodit. Ovšem proto musíte předpisy dobře znát a teprve potom můžete hledat cesty, kudy se vydat,“ uzavírá designér Stefan Handt.
To uvidíme na nových světlometech konceptu CLA, které by automobilka měla představit na podzim v Paříži. Připomeňme, že před lety to byla právě konkurenční automobilka Audi, která správně odhadla aktuální popularitu světlometů s technologií LED.