Svítí lépe, svítí dále

6. červen 2006 13:00

Určitě znáte z obchodů barevně zvýrazněné kusy zboží, které se nabízejí tzv. zdarma. Třeba 20 % sušenek zdarma. Pokud jste žena, posluchačka, která si zvýrazňuje řasy, asi víte, že díky některým řasenkám je můžete mít třeba až 10krát delší, určité druhy šampónů zase nabízí hustší vlasy.

Rohlíky mohou být křupavější, oplatky krémovější a žárovky svítivější. A právě na posledně jmenované - autožárovky s vyšší svítivostí se dnes podíváme podrobněji.

Když je na sušence napsáno, že je o 10 % větší, poměrně jednoduchým porovnáním zjistíme, jestli tomu tak skutečně je. Co ale s žárovkou, která má svítit víc než jiné?

"Projevuje se to při objektivních podmínkách a měření světelného toku, kdy žárovka dává o 10 až 20 metrů delší světelný tok. Při stejném příkonu tak motorista u stejné žárovky dostane delší světelný tok, a tím více času na reakce," říká Tomáš Jursa z Philipsu.

Silnější světlo je v halogenových žárovkách díky silnějším vláknům, která se rozžhaví na vyšší teplotu.

Použít jiné vlákno ale není až tak složitá věc, na trhu jsou ovšem i opravdové technické "vychytávky", kdy jedna žárovka svítí různě barevným světlem.

"Do levé strany svítí nažloutlým světlem, takže vykrývá levou část vozovky, ale neoslňuje protijedoucí řidiče. Přímo svítí bílý kužel světla tak, aby řidič dobře viděl. Pravou stranu pokrývá lehce namodralý tok světla, který vykrývá krajnici, kde se může pohybovat chodec, cyklista nebo zvíře."

Vaše světla mohou nejen víc svítit, ale můžou mít také jinou barvu. Populární jsou takzvané studené nádechy světel, které jsou pro řidiče příjemnější zejména v noci. Nejde ale o jediný způsob, jak své auto odlišit.

"Existuje řada žárovek, která se vyznačuje modrou čepičkou na hlavici žárovky a při vypnutém světle a čiré optice je vidět modrý odraz čepičky. Existují žárovky do blinkrů, které mají hlavici pokovenou stříbrnou vrstvou a při vypnutém světle není oranžová žárovka vidět."

Každopádně platí, že pokud budete na svém autě žárovky měnit, musí být homologované pro náš trh.

A pak už záleží jen na Vás, jestli si koupíte obyčejné nebo dáte přednost zabarveným, či svítivějším, což je, podle Kamila Vorla ze společnosti ElanCar, jasný trend. "Je vidět, že lidem jde o to, aby lépe viděli. Když žárovku mění, pak si raději připlatí, i když se jedná o zhruba dvakrát dražší žárovku."

autor: pek
Spustit audio