Svítíte, ale přesto nevidíte? Čas na brusku
Světlomety moderních automobilů jsou stále častěji osazovány skly z tvrzených plastických hmot. Sklo je na ústupu, protože je těžké a výrobně dražší. Jenže umělá hmota není tak odolná jako sklo, a proto jsou časem světlomety poškrábané, mají mléčný až zažloutlý povrch a světlo z žárovky jimi prochází mnohem hůř. Řada řidičů kvůli tomu nemůže jezdit jinak než na dálková světla a ti, kteří neumí přesvědčit komisaře na technické kontrole, nedostanou známku o technické způsobilosti.
Dávno víte, protože to neplatí jen u aut, že nejprodávanější výrobky zpravidla nabízejí životnost jen na hranici záruky. Cokoliv nad je dnes něco jako příjemné překvapení. Mantrou spotřeby je dostupnost, a tedy častá obměna. Proto mohou být světlomety z umělé hmoty a nikomu z kupujících to nevadí. Jako první majitelé totiž tyto věci řešit nemusíme.
„Stejně jako stárne lak nebo plast, i světlomet stárne. Působí na něj spousta vlivů jako například kyselé deště, posypové soli nebo přímo mechanická poškození a kvůli tomu se časem stane neprůhledným. Tato auta jsou často vyhazována z technické kontroly, protože při seřizování světlometů nelze rozeznat hranici mezi světlem a stínem,“ říká specialista ze společnosti Autodoktor Marek Novák.
Majitelé starších aut by to pochopitelně měli vyřešit nákupem světlometu nového, jenže za díly by zaplatili vzhledem k ceně vozu naprosto neadekvátní sumu. „Pokud například nové xenonové světlo na Škodu Superb stojí 14 tisíc korun, renovace za 600, 700 korun je pouhým zlomkem ceny.“ Řešením pro majitele fabií, passatů, mondeí a všech možných dalších aut s plastovými světlomety je totiž renovace. Bohužel zmiňovaná cena 600 až 700 korun je počítána za jeden kus světlometu, takže přední pár vyjde obvykle zhruba na 1.300 korun, zadní svítilny jsou levnější.
Pokud vám to připadá hodně, nebo ve svém okolí nemáte specialistu, který by to uměl, můžete si pořídit sadu na domácí leštění. „Na nějakém fóru jsem si přečetl zkušenost jednoho člověka, který si zkoušel světla vyčistit sám, ale trvalo mu čtyři hodiny, než dosáhl alespoň uspokojivého výsledku.“ Profesionál však zvládne práci za hodinu.
Další komplikace může nastat u větších poškození. Ty bez know-how laik údajně nezvládne. Vybroušený světlomet je totiž třeba umět vyleštit do stavu co možná nejbližšího původnímu. „U normálních světlometů lze dosáhnout 95- až 100procentní původní průhlednosti, u velmi silně poškozených nebo vypálených plastů mezi 80 a 90 procenty,“ pokračuje Marek Novák.
Závěrem ještě potvrzení z ministerstva dopravy, že podobná oprava neodporuje žádným předpisům ani vyhláškám. „Úprava je čistě věcí STK. Jestliže se jedná o homologovaný díl a renovace zvýší svítivost reflektoru, je to jen k dobru věci, proto ministerstvo dopravy k takovýmto úpravám nemá žádné připomínky,“ konstatuje Marek Illiaš.