Systém bdělosti je dobrý rádce, neměl by se však z něj stát vládce
Mikrospánek je příčinou řady zbytečných dopravních nehod. I to byl jeden z důvodů, proč automobilky vyvinuly takzvaný systém bdělosti. Ten má řidiče upozornit na to, že usíná a hrozí, že opustí svůj asfaltem vymezený prostor. Jak to funguje? Rozhodli jsme se to vyzkoušet.
Usedáme do auta a vyrážíme. Víme, že systém funguje ve vyšších rychlostech mimo město. Když tedy vyjedeme na dálnici, snažím se ze všech sil systém bdělosti probudit. Tu jedeme několik kilometrů monotónně a občas trhneme volantem, přivíráme oči, pouštíme volant a snažíme se předstírat spánek, ale asi něco děláme špatně – systém, jehož zapnutý symbol šálku nám dává najevo, že nespí, prostě mlčí.
„Po vstupu do vozidla, pokud řidič reaguje, tak se systém zaškolí řádově po dvaceti minutách. Pokud se změní jeho ovládání do monotónní jízdy, pak teprve dojde k signalizaci,“ vysvětluje nám řadu podmínek Martin Šteker, školitel automobilky Mercedes. Obdobně monitoruje chování řidiče také systém automobilky Volvo, jejíž systém jsme rovněž neobalamutili.
Každý reaguje jinak, proto asistenční systém obličej nemonitoruje
„V žádném případě nemonitorujeme obličej, protože každý reagujeme fyziognomicky jinak. Já jsem schopný za dvě vteřiny usnout, což za volantem není úplně optimální záležitost. Nicméně systém bdělosti je postavený na tom, že se nemonitoruje jenom chování řidiče ve smyslu prudkých pohybů volantem, které mají korigovat směrovou stabilitu nebo nasměrování vozidla, ale monitoruje se chování celého vozu,“ popisuje školitel švédské automobilky Martin Mazari. Navíc severský systém využívá kameru.
„Čelní kamera průběžně monitoruje ideální osu jízdního pruhu. Měřená událost v čase je oscilace vůči té ose. Dá se říct, že je to vlastně taková krizová amplituda,“ doplňuje Martin Mazari.
Jakmile začneme z ideálního průběhu této křivky vybočovat, systém nás upozorní na nutnost zastavit. U Mercedesu pak shromažďují desítky dat o našem chování do řídící jednotky systému ESP. Ta sbírá zhruba 70 údajů doslova ze všech stran.
„Doba jízdy, denní doba, snímače, které snímají, zda je den, nebo noc, potom máme signály z natočení úhlu volantu, máme signály z příčného a podélného zrychlení, máme také signály z takzvaných ovládacích systémů, kde zjišťujeme, zda je řidič přítomen a zda je aktivní,“ vypočítává Martin Šteker.
Systém vás nejčastěji upozorňuje při monotónní jízdě po dálnici
Nejčastěji se tedy systém ozve po dlouhé monotónní jízdě na dálnici. „V okamžiku, kdy například jedete s přívěsem dlouhou štreku na dálnici mezi kamióny, tak zhruba po dvou a půl hodinách vás vždy tento asistent upozorní, že je třeba si dát pauzu,“ potvrzuje školitel automobilky Mercedes Martin Šteker.
Důležité je říci, že se jedná o asistenční systém, který nám má pomoci, a ne za nás rozhodovat o tom, zda už potřebujeme zastavit, nebo ne. To bychom měli vždy vědět především my sami ze znalosti sebe sama.