Systém kontroly tlaku v pneu ušetří miliardy
Kdy jste naposledy kontrolovali tlak v pneumatikách svého auta? Že si to ani nepamatujete? Tak to je špatně, ale podle výzkumů nejste sami. Třetina řidičů jezdí na podhuštěných pneumatikách a za vzduch, který je zadarmo, zbytečně platí. Jak to? Spotřeba totiž na podhuštěných pneumatikách vzroste klidně i o jeden litr na sto kilometrů.
Kontrolovat tlak v pneumatice kopnutím několikrát do její bočnice platilo možná před dvaceti lety. Dnes už jsou nové automobily uváděné na trh od loňského listopadu povinně vybaveny systémem kontroly tlaku.
„U většiny aut známe rychlost otáčení jednotlivých kol díky snímačům systému ABS. Odtud se berou informace. Pokud se ztratí určitá část tlaku v jedné z pneumatik, ta se pak bude otáčet rychleji, protože bude mít menší obvod. Systém ABS to zaznamená a upozorní řidiče, že něco není v pořádku,“ říká školitel značky Mercedes-Benz Petr Dvořák.
Podíváme-li se na výzkum, který provedl koncern Bridgestone, šest řidičů z deseti má alespoň jednu pneumatiku podhuštěnou a s tím související zvýšení spotřeby vychází ročně na pět miliard eur.
Nejde však jen o peníze, ale i o naši bezpečnost. Kdy systém řidiče varuje? „Většinou je nastavený tak, že při větším poklesu tlaku než 30 procent, to je zhruba jedna třetina ze dvou barů, začíná varovat,“ popisuje Dvořák.
Kontrolu tlaku neodkládejte
Z uživatelského hlediska často hraje velkou roli naše lenost a pohodlnost. To znamená, že když na řidiče začne blikat kontrolka stavu tlaku v pneumatikách, prostě to ignoruje a jede dál. Jaké je však riziko? „Hrozí ztráta kontroly nad vozem. V případě, že by pokles tlaku nastal následkem většího defektu, mohlo by dojít i ke kolizi,“ vysvětluje Dvořák.
Z toho plyne, že není dobré kontrolu tlaku odkládat. Zajeďte co nejdříve k čerpací stanici a podle údajů na víčku nádrže nebo na B-sloupku nafoukejte kola na správný tlak. Potom je ještě nutné systém resetovat. Tento systém je pouze upozorňující, ale existují i mnohem sofistikovanější, které hlásí přímo tlak v jednotlivých pneumatikách.
„Tyto systémy jsou na trhu od začátku 90. let. Jsou nákladnější, protože v každém ventilku je snímač, který musí mít vlastní baterii. Vysílaný signál je zachycován na podběhu a potom běží po drátech až do řidící jednotky. Výhodou systému je, že přesně vím, které kolo potřebuje upravit tlak,“ informuje Dvořák.
Řada z nás jsou euroskeptici a říká si, proč zase vymýšlejí nový systém, za který budu muset platit. O kolik vlastně tento systém kontroly tlaku pneumatik prodraží jeden automobil? „Rozdíl je zanedbatelný, protože standardní výbavou vozů je dnes systém ESP a právě ten tyto informace sbírá,“ uzavírá Dvořák.