Táhni bezpečně
Zima, to je pro řidiče období, kdy neví, co ho potká. Nejde jen o škrábání oken, ale snadno se může stát, že se do auta nejde dostat, protože dveře přimrzly, nebo dokonce nejde nastartovat. Nastanou pak situace, kdy je nutné auto odtáhnout do servisu. Ti movitější si zavolají odtahovou službu, běžnější ale je, že požádáme o pomoc kamaráda nebo známého a auto odtáhneme za jeho autem. To ale skýtá, zvlášť na zasněžených silnicích, riziko zbytečné nehody, kdy se za pomoc můžeme odvděčit třeba nabouraným nárazníkem. Tohle riziko lze ale výrazně snížit.
Při použití lana musí být vzdálenost mezi vozidly 2,5 až 6 metrů. Na laně pak musí být červený praporek o rozměrech 30 x 30 centimetrů. Tažení auta na laně ale vyžaduje určité zkušenosti, existují ovšem i tažné tyče, které známe spíše z odtahů nákladních vozidel a autobusů. Ty ale lze použít i pro osobní auta.
"Tažné tyče existují v několika modifikacích, které se liší podle váhy vozidla, hlavně tažného. Pro osobní vozy bohatě stačí tyč do 3,5 tuny," vysvětluje Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.
Někdo by se mohl obávat, že se mu neforemná a dlouhá tyč do auta nevejde. Zbytečně...
"Skládá se za tří částí, které se velmi snadno spojí. Celková délka je přibližně 1,5 metru, ale ve složeném stavu zabírá pouze 60 cm."
Skládání je velmi jednoduché.
"U tyče je dodáván kompletní atest včetně návodu, kde je přesně popsáno vhodné použití. Tato tyč má spojení na čepy, které jsou jednoduše zasunuty do jednotlivých částí a pevnost je velmi dobrá. To můžeme potvrdit i z vlastních zkušeností."
Výhodou tyče oproti lanu je to, že spojení obou vozidel je jednodušší a pevnější.
"Uchycení tyče je vyřešeno jiným způsobem, na každé straně je jeden šroub, jeden s levým a druhý s pravým závitem. Po dotažení šroubů vůči okům vlastního vozidla je tyč napevno zafixovaná jak na tažném, tak na taženém vozidle."
Použití tažné tyče lze doporučit především u současných moderních aut.
"Každé moderní auto má posilovač brzd a řízení, a to v okamžiku, kdy není nastartovaný motor, nefunguje. U tažení vozidla na tyči se ale nemůže stát, že zadní vozidlo nedobrzdí, tyč ho jednoduše nepustí."
Při použití tyče se jedná o relativně pevný spoj, což by někomu mohlo připadat jako nevýhoda.
"Spojení je velmi pevné, ale v podstatě máte pocit, že jste na kloubu, můžete vybočit i do strany. Při praktické zkoušce jsme zjistili, že vybočit o jeden metr na obě strany není problém."
Potom je logické, že tažná tyč je o něco dražší než obyčejné lano.
"Tažná tyč pro běžná osobní auta stojí kolem 900 korun, tažné lano kolem 150 korun," uvádí Tomáš Svoboda.
Ale případné škody při tažení auta na laně a nehodě na sněhu nebo zledovatělé břečce by byly určitě vyšší.